10 000 krigare rekryteras med US Cyber Challenge

7/30/2009

Center for Strategic and International Studies (CSIS) såg jag har satt igång med något spännande. Det hela kallas US Cyber Challenge och ser ut att vara en rekryteringsmetod:

"The US Cyber Challenge is looking for 10,000 young Americans with the skills to fill the ranks of cyber security practitioners, researchers, and warriors. Some will become the top guns in cyber security. The program will nurture and develop their skills, give them access to advanced education and exercises, and where appropriate, enable them to be recognized by colleges and employers where their skills can be of the greatest value to the nation."

En plansch att sätta upp i skolan finns att ladda ner:

Det här känns som ett utmärkt initiativ. Värden jag direkt kan se förutom rekrytering (vilket är vad som berörs) inkluderar:

  • Öka säkerhetsmedvetande inom skola och högre utbildning.
  • Föra in säkerhetsmedvetande till fler hem för att minska problemet med DDoS.
  • Beroende på hur det hela utformas få möjlighet att kanske lära sig något nytt.

Dessa och ännu fler idéer om värden togs upp i de här inläggen men med Google som exempel:

BETYDELSEN AV STUDENTER: FALLSTUDIE MED GOOGLE STUDENT BLOG

KOMPLETTERING: BETYDELSEN AV STUDENTER

Att inte övertolka

Följande gör mig dock lite orolig:

"Finally, the best of the candidates will be introduced to key federal agencies and corporations where the most advanced cyber security work is being done. Although no promises of employment can be made, these organizations are facing extreme shortages of security experts with extraordinary, hands-on technical skills, and these organizations are assisting in the design and operation of the US Cyber Challenge because they look forward to finding additional candidates for their most challenging assignments."

Hur allvarliga är problemen nu? Jag har under året sett nyheter om flera initiativ som på pappret är vettigt. Samtidigt har det i några fall för mig verkat som att resultat uteblivit. Däribland inom segmentet sociala media där initiativ skett men där ändå incidenter rapporterats. Dessa har för mig inte verkat vara direkt maligna. Frågan är vad som skett som jag inte känner till. Jag följer inte särskilt vad som händer.

Att det tar tid i början att bygga om saker är dock väntat. Stora delar av säkerhetsbranschen är felaktig och levererar inte konkreta värden. De delar som faktiskt levererar konkreta värden fylls i sin tur till stor del upp av lösningar som inte är särskilt kostnadseffektiva.

Att be om hjälp

Jag tror nog inte att uttrycket "extreme shortages" ska övertolkas (men korrigera mig gärna).

En del har oerhört svårt att be om hjälp och däribland jag som nästan (ingen överdrivt) är helt oförmögen. Jag såg lite tips kring att be om hjälp i The Huffington Post:

How To Ask For Help

Poängen Gretchen Rubin gör är att be om hjälp gör alla glada. Både den som ber om hjälp och den som blir tillfrågan. Det kan säkert gälla även denna tävling. Medborgarna känner att de kan bidra med något viktigt. Samtidigt för staten ut just något viktigt. Båda blir nöjdare därför att en part bett om hjälp. Ingen ska därför vara rädd för att be om hjälp.

Säkerhetsproblem i sociala media

Hur som helst tog jag i dagarna upp några säkerhetsfrågor kring sociala media om än långt ifrån (5%?) komplett. Egentligen borde jag täcka upp fler problem men jag behöver lägga tid på kommersiella projekt. Hade jag haft möjlighet att lägga mer tid skulle jag gärna ha sammanfattat mer av området eftersom det känns som att viktiga saker missas och missuppfattas.

Följande inlägg går igenom de viktigaste artiklarna:

SÄKERHETSPROBLEM FÖR SOCIALA MEDIA I SAMMANFATTNING

Följande artikel är en bra start:

SÄKERHETSPROBLEM FÖR SOCIALA MEDIA SOM HANTERAS OFULLSTÄNDIGT

Även denna bör läsas och är kanske mest intressant för inspiration till ett sätt att tänka:

ENKEL IDS FÖR GODTYCKLIGA SOCIALA MEDIA

0 kommentarer

Kommentera