Projekt för ny infrastruktur

7/26/2009

Jag skrev ett kort inlägg om Senator Specter värdefulla arbete för åsiktsfrihet och demokrati:

$30 MILJONER US TILL ANTI-CENSUR LÖSNINGAR

Här tänkte jag fortsätta det inlägget genom att ge förslag på att ett par nya projekt som kanske behov finns av.

Oberoende kartläggning och publicering av fientlig infrastruktur

Så vitt jag vet upprätthåller ingen idag en enhetlig kartläggning av infrastruktur uppbyggd för censur och avlyssning använd av diktaturer. Däremot har givetvis många mindre kompletta och dåligt uppdaterade kartor. Jag bedömer även att mycket resursstarka aktörer med mer kompletta kartor har en bit att gå.

Riktade bidrag till ett nytt oberoende projekt för att publicera detta vore därför lämpligt. Möjligen kanske det rent praktiskt bäst finansieras av rika privatpersoner? Följande faktorer tror jag är viktiga:

  • Ett projekt organiserat jämförbart med Wikipedia.
  • Informationen presenteras på Mediawiki med samma hierarkiska organisation som Wikipedia. Om resurs- och tidsbrist är styrande hos viktiga aktörer underlättar Mediawiki genom att vara en struktur alla på nätet är vana vid att läsa och söka i. Många har också redan vana i att bidra innehåll till den. En faktor vars betydelse inte ska underskattas.
  • Stöd för att införa säkerhetslösningar vilka förhindrar infiltration och avlyssning.
  • Säkerhetslösningar för att utan risker inhämta information om den fientliga infrastrukturen.
  • Säkerhet prioriteras från start.

Jag upplever starkt att hela frågan de kommande åren kan gynnas av att så mycket som möjligt hålls dokumenterat publikt.

Ge säkerhet och minska infiltration

Hur är det egentligen med säkerheten bland idag verkande organisationer? De flesta om man ska vara ärlig tillför inget konkret värde och där gör det naturligtvis det samma. Men hur är det med övriga? Flera av dessa organisationer tänker inte ens i de här termerna. Tanken på att deras e-post, telefoni och hem kan vara avlyssnade och att enskilda medarbetare säljer ut dem är främmande för många.

Varför inte ge riktade bidrag till ett säkerhetsprojekt i en ny oberoende organisation där man utvecklar ett fritt säkerhetspaket för idella organisationer. Massor av säkerhetsråd har ju utvecklats genom åren i liknande men här tänker jag mig något som jämfört med nästan allt annat inte är dåligt och opraktiskt. Istället väldigt enkelt. Här behöver först och främst IT-säkerhet hanteras. Förutom att lösa problem i organisationernas möjlighet att ge värde gynnar detta också samarbete.

0 kommentarer

Kommentera