Mäta humöret på grupper via bloggar

7/25/2009

I en studie gjord vid Advanced Computing Center, University of Vermon, har metoder för att mäta stämningsläget (humöret) för nästan godtyckliga populationer genom att analysera bloggpostningar, tweets och jämförbart.

Studien är publicerad i Journal of Happiness Studies (Springerlink):

Measuring the Happiness of Large-Scale Written Expression: Songs, Blogs, and Presidents

Effektiv mätning möjliggör nya verktyg

Forskarna utnyttjade data från sajten We Feel Fine där data som samlats in från 2.3 miljoner bloggar presenteras. Från datat plockades enkla meningar ut t.ex. "I feel fine". Dessa fick poäng som anses spegla ett känsloläge och det systemet är byggt från resultaten i studien Affective Norms for English Words (ANEW).

De flesta av de viktiga populationer i USA är representerade av bloggosfären. Många bloggar är vidare kopplade till demokrafiskt data liksom kön, ålder m.m. Därmed är det enkelt (om man kan få ut skärningar i datat automatiskt) att plocka ut precis vilken population man har lust att mäta humöret på.

Samma metod uppges även gå att tillämpa på sångtexter, politiska tal, Twitter m.m.

Att detektera starka känslor

Precis som jag skrev tror jag att det är lättare just detektera hur starka känslor överförs:

"Därmed inte sagt att det behöver vara alls lätt att automatisera. Kanske kan det gå genom att kombinera flera typer av information från som källa i analysen. I vissa frågor är t.ex. uttryck av glädje eller hat mot något kritiskt och det är lättare att upptäcka än för att ta ett extremt exempel matematiska teorier. Betydelsefullt är tror jag forskningsresultaten som kommer inom neurovetenskap och givetvis särskilt perception."
Från: KRAFTFULLA TRENDER, REFERENSINFORMATION OCH NUHET

Nu har jag inte hunnit läsa artikeln än men det ska bli intressant att göra det och ta sig en närmare titt på deras metod.

Att man har tillgång till sådana mängder sångtexter är också intressant. Egentligen optimalt men det tror jag ligger flera år in i framtiden är att kunna analysera hela musiken i en modell väldigt lik den känslopåverkan musik har (se t.ex. Böcker att läsa och Musik i hjärnan).

Jag vill också mäta på sångtexter. Fast det finns så mycket färdigt att idag på nätet för den som vill mäta stämningsläget i grupper förutom bloggar, tweets och vilken lyrik folk just nu helst citerar från. Flera är jag övertygad om har stora möjligheter både för publicister och den som vill mäta humör. Sällan har det ännu blivit så att jag lärt mig dem än och ett exempel där är Google insights.

Det område detta inlägg berör diskuteras fortsättningsvis istället på hedonimeter.org:

hedonimeter.org/blogg/

Läs mer om denna flytt i:

DISKUSSION OM TRENDER & VETENSKAP FLYTTAS UT

0 kommentarer

Kommentera