Värdet av horoskop

7/12/2009

Horoskop och liknande slumpmässiga svarta lådor kan ibland ha värde om man behandlar dem på rätt sätt. Jag uttryckte det tidigare för I Ching så här:

I Ching kan ha sina poänger. Det är en slumpmässig process (något annat ska ingen tro) men resultatet verkar meningsfullt och därför gör man en tolkning av den. Processen när vi gör tolkningen ger insikt och lär oss något om oss själva. C uttrycker det som: "The way of the I Ching is to guide us to correct the world through correcting ourselves by thinking about events in a different way."

D.v.s. som en metod att betrakta sig själv på ett nytt sätt. Det kräver att man vågar och orkar tänka nytt om sig själv. Har du problem med tydligt negativa känslor om dig själv bör man (tror jag) vara mycket försiktig med sådant. Det samma gäller om du har lätt att över-tolka saker. Tänk på att det endast är slumpen som påverkar och att det är du som gör alla tolkningar. Texten är skriven för att verka meningsfull på mängder av situationer. Men annars kan man pröva om det ger något.

Jag roade mig att lägga något som kallades "Voodoo Tarot of New Orleans" på en sajt. Det gav mig en hel del värdefulla insikter genom ett nytt perspektiv. Insikter som kan leda till förbättringar av mig som person. Jag är just nu mycket starkare än jag som vuxen någonsin varit och då bör man ta chansen att använda det till att bli en bättre människa och skapa goda vanor. Ett efter reflektion mycket trevligt horoskop.

0 kommentarer

Kommentera