Google Chrome OS är nu officiellt

7/08/2009

Vad passande att jag gjorde den här bloggpostningen om Google-operativsystemet:

Operativsystemet vi fått från Google

Nu såg jag precis att Google gjort en officiell bloggpostning där de beskriver Google Chrome i kontext av ett operativsystem: Google Chrome OS. Det är ingenting de menar finns nu men skapa detta är nu även officiellt deras plan:

"We designed Google Chrome for people who live on the web — searching for information, checking email, catching up on the news, shopping or just staying in touch with friends. However, the operating systems that browsers run on were designed in an era where there was no web. So today, we're announcing a new project that's a natural extension of Google Chrome — the Google Chrome Operating System. It's our attempt to re-think what operating systems should be."

Ingenting här bör förvåna någon.

Hela inlägget går att läsa här:

Introducing the Google Chrome OS

Kritiska framgångsfaktorer

Vad är de kritiska framgångsfaktorerna för det här? Tja det går att lista hur många som helst men att Google nu sedan ett tag strukturerat dokumenterar "funktioner" lär underlätta. Skillnaden mot innan är enorm. Här avses då API:er jämförbara med t.ex. WIN32 o.s.v.

Förtroende kommer att påverka. Givetvis är Google ganska skickliga här men trenderna med ökad oro över tillgång till personlig information är i kraftig tillväxt. Här spelar dessutom även irrationella faktorer in och de kanske Google ofta helt i onödan är sämre på att hantera. Fast här gäller samtidigt att folk vill ha enkelhet och redan använder Youtube, Gmail m.m. Steget att glida över till att använda allt behöver inte vara långt alls. Vana gör det mesta lätt.

Slutligen har vi säkerheten. Saker och ting ska från och med nu helst aldrig tydligt perceptivt misslyckas. Google har satsat enormt i det här segmentet (eller åtminstone tycks det så för mig).

Alltid samma dator

Tänker man som Google gör nu är förövrigt steget till att ha samma dator överallt även om den fysiska datorn skiljer sig åt obefintligt. Du kan ha samma miljö på dina mini-pc, stationära dator m.m. Android kan jag ingenting om men gissningsvis försvinner längre fram hela behovet av ett separat OS för "mobiler".

Jag följde området små bärbara datorer ett tag på Pryltrend.com men har inte gjort någon färsk uppföljning. Att området ändrat sig radikalt kring trender tror jag dock inte riktigt på:

Netbook blir viktig plattform för Online-spel
Pano Zero Client: Fanatiskt liten & mindre än netbook
Årets julklapp: Mini-PC är kandidat
BlockBerry旋风 9500 - Obama i reklam för BlackBerry-kopia

Hur som helst var mina tankar att följande saker spelar in:

  • Att kunna kommunicera "globalt" lite var som helst. Tänk här inte bara ljud, video, text och chatt utan även dataspel och samarbete.
  • Att flexibelt göra saker lokalt. Till exempel spela Big Brain Academy på Nintendo DS på bussen eller i sängen.
  • Att kunna kommunicera "lokalt" med folk i närheten.

Fast hela det där området är ju sönder-analyserat sedan många år. Varken jag eller någon annan har kommit med en fräsch tanke på många och långa år. Helt klart tror jag att vi alla missar något kritiskt viktigt men det är svårt att sätta fingret på vad.

3 kommentarer
Kristina Ponting sa...

Låter spännande att se va det blir av det, vista dödare??

2009-07-09 08:15
Unknown sa...

Finns det ingen som oroar sig för att låta Google invadera våra hem? De har mer information om mig (och mitt surfande) än någon annan organisation i vår värld. George Orwell och 1984 var en nysning i jämförelse.

2009-07-14 22:48
Swedish Research sa...

Det är en bra fråga och en jag följt en del. Minst sagt.

Låt mig gärna återkomma till den. Ange gärna blogg så länkar jag den (och oroa dig inte för att kritisera Google här / The Tiger ).

2009-07-14 23:00

Kommentera