Hur stor skada orsakade Urumqi?

7/13/2009

Min argumentation bör vara välkänd. Mest komprimerad uttryckt i SE UPP FÖR PROVOKATIONER:

De har den här enorma säkerhetsorganisationen i gång sedan många månader med nästan full kontroll över varje del av det urbana Kina. Det kostar energi och kraft samtidigt som det i sig skapar en förändrad inställning även i det kommunistiska partiet.

Någon riktigt "nytta" av det hela har de inte fått. Istället har protesterna hållit sig på internet där de saknar all annan kontroll än censur i efterhand. Nu försöker de provocera fram en reaktion som visar upp er för att därigenom återta kontroll och sprida skräck. Det finns ingen anledning att låta sig retas upp av det. Istället:
  • Håll protesterna levande på internet.
  • Undvik fysiska protesterna vilket det är fel år för.
  • Se vad Obama och USA och större företag som påverkas negativt kan leverera.
  • Det finns ingen anledning än att stressa.
Försök också hålla protesterna mer godmodiga än de börjar utveckla sig till. Peka gärna ut desinformation men var inte för hånfulla mot enskilda personer. Det tillför ingenting samtidigt som det kan utnyttjas. Humor kombinerat med detaljkontroll av allt är vägen att gå.

Riskerna jag menade fanns har jag också flera gånger tagits upp även om jag undvikit att i detalj diskutera dem.

Här måste jag först återigen ge kinesiska kommunistpartiets expertis i detta område stort erkännande. De är precis lika skickliga och kunniga jag sagt att de är. Direkt när de fick möjlighet tog de chansen och skapade kravaller. Det är precis samma sak vi såg i Tibet men här implementerat ännu skickligare. Ändå behöver segern inte varit långt borta. Men först ska vi fråga oss hur stor skada problematiken i Urumqi orsakade? Jag begränsar mig här till att diskutera Nationalism och Rädsla.

Strategi: Nationalism

I befrielsen av Kina har jag svårt att se Urumqi och Tibet kan ha annan betydelse än internationellt genom att se till att enskilda länder i Västerlandet inte korrumperas. I det ligger att dokumentera ev. övergrepp på befolkningen och att det internationella kontaktnätet ser till att det får spridning.

Den "nationalistiska" strategin kommunistpartiet utnyttjar är redan sedan flera år alldeles för framgångsrik. D.v.s. varje typ av samlad protest kommer av Kinas kommunistparti transformeras till kravaller vilka man kan slå ner hår. Känslorna man genom det fört ut till befolkningen runt kusterna och viktigast de tre brännpunkterna Shanghai, Hongkong respektive Beijing innebär:

Rädsla för att Kina ska brytas sönder med en lång period av kaos och fattigdom. Glöm inte att Kina gång på gång genom historien drabbas av detta och senast under långa perioder av 1900-talet.

Jag bedömer att de känslorna nu är förstärkta. Hur mycket kan jag ännu inte bedöma.

Strategi: Rädsla

Precis som jag sagt tidigare vill kinesiska kommunistpartiet ha möjlighet att med våld slå ner på befolkningen. Det sprider rädsla och gör det möjligt att återta den kontroll de tappat iochmed att propaganda-maskinen i övrigt allt mer misslyckas. För att klara att göra det utan att det får motsatt verkan krävs en tydligt avgränsad grupp som beter sig på ett sätt som inte ligger allt för långt ifrån något folk kan acceptera att se som:

  • Olämpligt beteende.
  • Något de kan undvika att göra själva.
  • Ligger i en situation vars konsekvenser de fruktar.

Urumqi gav dem just detta och det utnyttjades fullt ut. Effekten blev också enorm.

Att Balansera skadorna

Jag har inga färdiga lösningar men det finns ett verktyg som fortfarande utnyttjas kraftigt under sin potential. Vi har ju diverse organisationer både i Kina, bland tibetaner i exil m.fl. aktörer där man skickar information om övergrepp m.m. till personer i Kina.

Låg mig föreslå att man betraktar följande möjligheter:

1. Vad jag brukar kalla riktad information innebär att man identifierar en nyckelperson och förser honom med argument. Här intressanta situationer för detta inkluderar:

1.1. Tillräckligt omvända med inflytande. I detta fall handlar det om att förse personen med argument och vägar att handla där denna kan utnyttja sitt inflytande positivt. Här måste man tänka pragmatiskt d.v.s. det handlar inte om sådant som gör att personen tappar sitt inflytande eller innebär risker denne inte är beredd att ta. I allmänhet ogillar folk att vara omyndighetsförklarade och det är runt det faktorer att utnyttja finns och intressanta personen allmänt är personer i Kinas kommunistparti i generationer födda från 1960.

1.2. Vidare gäller att skifta folk i Kinas kommunistparti närmare och närmare sunda åsikter. Det är en process som redan påbörjats men iochmed Urumqi bromsats. Återigen föreslår jag att man tittar på folks vilja att själva kunna påverka.

Jag menar att kusten är den kritiska regionen och att effektiva argument kanske ligger i områden runt människorätt och ekonomi. Det är inte trevligt att hela tiden behöva känna oro att förlora position och kanske hälsa därför att man utnyttjas i en maktstrid. Vidare har många i den aktuella målgruppen ekonomiska intressen liksom släktningar med stora ekonomiska intressen. Demokratisering innebär att de kan utnyttja detta till att bygga något de har mycket större nytta av än kommunistpartiet.

Hur når man dessa personer? Här bör kanske organisationerna ta och fråga sig om man just nu kommunicerar på mest effektivt. Tänk på att det gäller att nå många i hög hastighet och när något detekterats positivt röra på sig först då prioritera mer tid. Annars tömmer man ut resurserna.

2. Vidare föreslår jag att man utnyttjar tekniska lösningar för att nå personer i surfarmén på sociala media (och här avser jag i först och främst de sociala media som finns i Kina) med argument. Detta därför att:

  • Det är mycket lätt. Utlösande faktorer för dem till argumenten. Argumenten behöver vara anpassade mot denna grupp. Mät effekt!
  • Sådan påverkan kan flytta deras agerande något. Även om det är litet är det viktigt därför att surfarmén är en för Kinas kommunistparti kritisk säkerhetslösning.

Slutligen både avseende 1 och 2 vill jag peka på betydelsen av att inte se Kinas kommunistparti som en entitet utan att rikta in sig mot dess yngre generationer. Där fanns åtminstone innan Urumqi en väldigt positiv utveckling och jag bedömer ännu utan att mätt några faktorer (det är för tidigt för det) att den utvecklingen går att föra vidare.

Personligt: En underlig påverkan

För mig personligen hade Urumqi en underlig påverkan. Det skapade viss stress genom att jag direkt när de första rapporterna hördes visste att det skulle förstöra enormt i övrikt. Den stressen resulterade i att jag lade energi på något helt annat inriktat på lösa det hos människan generella problemet. Att utlösa stress i situationer man kan kontrollera är viktigt för att undvika skador.

Vad det blev var en i och försig genialisk lösning för ökad stabilitet i världen men tror jag opraktisk. Att jag gjort denna skiss kan ändå visa sig betydelsefullt genom att tillföra inspiration (även för mig personligen) vilket kanske resulterar i en enklare mer praktisk lösning.

0 kommentarer

Kommentera