Nordeas internetbank i Google Chrome

7/10/2009

Jag har aldrig använt Google Chrome mot Nordeas internetbank tidigare men så här såg den ut idag:

Vad det beror på vet jag inte men det besvärade mig inte alls. Alla fält fanns så betalningen gick bra att göra. Dessutom var det lite snabbare. Kanske är det jag som ställt in i Chrome för ökad prestanda? Runt SSL?

Nyligen bloggat om Google Chrome:

Google Chrome OS är nu officiellt

Annars är jag ganska nöjd med Chrome. Vad som kostar i början är att flikar fungerar annorlunda jämfört med Mozilla Firebox och att rutan när man söker på sidan är längst upp. Det blir en omställning.

En generellt väldigt bra sak med Chrome är att många klientprogramvaror som förändrar webbläsarnas beteende för mig inte verkade anpassade för Chrome. Jag syftar då på diverse personliga brandväggar och dyligt vilka som standard stänger av annonsvisning. Säkerhetsfunktionerna är bra men nätet behöver annonsvisning. Nu störde de diverse annat (det kanske de också gör i Mozilla Firefox där jag aldrig prövat dem). Sådana funktioner är inte alls bra och skulle de bli vanliga tvingar de fram en utveckling där reklam på webben inte längre i samma usträckning är separerad från innehåll och det är riktigt dåligt.

2 kommentarer
flork sa...

Anledningen till att det ser ut som det gör är att css-mallen inte laddas som den ska i Chrome, vilket troligtvis beror på taskigt skriven kod av Nordeas webutvecklare. Åandra sidan menar de att de enda browsers som stöds är Firefox, IE och Safari.

Angående reklamen tycker jag att det är viktigt att användaren kan blockera åtminstone popups och flash-reklam, då det segar ner sidan och tar både bandbredd och lokala resurser (jfr aftonbladet.se). Förhoppningsvis tvingas reklammakarna lära sig att göra mer lättviktiga reklaminslag. Om utvecklingen, som du säger, skulle gå mot reklam som flätas in i webinnehållet, hoppas jag att konsumenterna bestraffar detta genom att helt enkelt sluta besöka sidan, då detta låter som något negativt för användaren.

2009-07-24 11:26
Swedish Research sa...

Reklam ej skild från redaktionellt innehåll går givetvis ej att separera från redaktionellt innehåll annat än av ett fåtal.

2009-07-24 11:43

Kommentera