Chrome visar aktuell källkod och inte källkod för vad du ser

7/14/2009

Något jag precis uppmärksammade (om jag inte mot förmodan tar fel) i samband med dokumentering av problemet jag antydde lite kring i FEEDBURNER & POLLING: KOMMANDE OM POSTNING & FÖRKLARING AV TEST är att Google Chrome inte visar källkoden för sidan du tittar på där du väljer att se källkoden. Istället visar den källkoden för sidan vars URL du tittat på men vid den tidpunkt där du väljer att göra operationen.

Har du t.ex. en händelse i form av webbsida i en tab och den kommer att förändra sig när någon tid passerat bör du därför ta källkoden direkt. Om det här påverkan nersparning och dyligt vet jag inte men det verkar inte otroligt.

Nu skrev jag "om jag inte tar fel" och det är faktiskt möjligt (kanske troligt) att jag tar fel. Det kan vara så att detta uppträder endast om du väljer att se källkoden i en ny tab och inte i samma tab. En del annat beteende hos Chrome avseende hur den hanterar tabbar gör att jag tror att det kan vara så.

0 kommentarer

Kommentera