Tesla på Google

7/10/2009

Titta så trevligt! Vi har Tesla på Google (gissningvis p.g.a. att han föddes 10 July 1856):

Den extremt vackert tecknade bilden av Firebird de hade för inte länge sedan gillade jag också riktigt mycket (av komplexa orsaker). Också av komplexa orsaker gillar jag verkligen den här bilden. Mycket positiv. Vi kan titta på några av dessa orsaker...

1. Konstverk med potent positivt budskap

Vad försöker bilden säga den oss? Hur man tolkar sådant är individuellt men låt mig peka på några saker jag percepterar:

  • Nikola Tesla var en av 1900-talets största uppfinnare.
  • I bilden får Google kraft från en "Tesla-dome".
  • Google tillförs kraft från innovation.

Bilden fångar den respekt man känner inför naturens kraft och den enorma kraft upplevelsen av ett åskväder kan tillföra. Google fylls med kraft.

Men det finns även något oroande. Och Google har ovänner och har stått under angrepp i Asien. Nya angrepp kommer nu istället komma både i USA och EU (eller har kanske börjat - jag har inte sett över det). Det som stör mig med det är att jag kan tänkas behöva helheten hos Google för att skapa verktyg. I Google har jag massor av saker enhetligt dokumenterat och nu börjar helheten se allt bättre ut liksom stabilitet (antar jag utifrån att App Engine är ute ur beta). Var ska annars tid och resurser komma för att skapa lösningar med avancerad funktionalitet om det inte finns skapat i en punkt av en aktör? Jag ser redan att plocka samman från många entiteter är för arbetsamt (vilket det förövrigt för mig redan är med bara Google men där är det ändå inte orimligt att det förändras om jag kunde förmå mig till att prioritera upp mina kommersiella projekt). Styckas eller förstörs helheten kan det ta evigheter innan jag har det igen. Vad mig anbelangar är därför Google inom rimliga gränser något folk ska vara försiktiga med. Vi kan behöva det för att lösa stora problem. Bilden kommunicerar respekt vilket givet detta är passande.

2. Leila K - Electric

I tiden precis som med Eldfågeln slumpade sig bilden lyckosamt för mig. Jag tänkte precis på Tesla tidigare idag och postade därför Electric på Pryltrend och det kan jag göra här också:

Tänk här på min kommentar till Musicophilia: Tales of Music and the Brain i Böcker att läsa:

"Kanske är det just en bieffekt av samarbetet mellan allt hjärnan (förändringar i derivata av derivata av derivata...) mest konkret i hjärnvågorna. När nervceller ökar och minskar aktivet, påverkar varandra och bildar mönster med helhet. Att vi upplever musik beror på att det påverkar och speglar samarbetet vi kan mäta och visualisera i hjärnvågor. Musiken vi hör tolkas "felaktigt" i hjärnan och ger en känslomässig påverkan via förändrade hjärnvågor."

Men läs gärna hela min kommentar om området intresserar dig liksom Musicophilia.

Uppdatering 2010-01-28: Ett inlägg som bättre diskuteras musik från dessa aspekter finns på Hedonimeter där jag arbetar på min metodik runt reklam och marknadsföring: Intressant studie om musik.

Det som är så intressant här är påverkan Leila K i Electric kan upplevas ha jämfört med vad som är allmänt känt om hennes personliga utmaningar.

Bilden på Google påverkar via perception känslor. Hur man exakt upplever det och hur känslig man är för det varierar sannolikt till det extrema. För mig finns likheter med Leila K i Electric.

3. Tesla är inspirerande

Nikola Tesla är på många sätt inspirerande. Särskilt att han gör något med sina tankar. Förvandlar dem till verktyg. Det är ju det lättaste (åtminstone när tid och resurser finns) men av någon anledning missar de flesta det. Väldigt vanligt är att pusselbitarna skapas men utan att det sätts samman. Nikola Tesla inspirerar på så många sätt och hade jag inte tömt årets bokbudget (ligger nog över) hade jag kanske köpt en biografi.

Bilden fick mig dessutom att minnas Red Alert II och Yuris revenge. Egentligen skulle man ta upp RAII spelandet även om det var många år sedan sist. Jag var riktigt skicklig på det och utan fusk (undantaget map-reveal under den period alla topp 100 använde det) och noob-bashing. Men det finns väl knappt några spelare längre. Väldigt tråkigt att EA köpte Eastwood och förstörde spelet. Jag såg förövrigt att de sent omsider insåg det och har försökt få tillbaka mycket från spelen innan Generals.

Tesla Roadster

Tankarna gick också till Tesla Roadster. Jag såg dock ingenting nytt på hemsidan för Tesla Roadster och jag har heller aldrig sett Google blandas med ägarnas sidoprojekt.

Sammanfattningsvis ett mycket lyckosamt konstverk. 運. Positivt. Trevligt. Känns tilltalande.

0 kommentarer

Kommentera