Böcker att läsa

7/09/2009

Ett av de sämsta sätten att få de flesta att läsa en bok är att direkt rekommendera den. Undantagen är när någon söker viss typ av information och en bok rekommenderas av en auktoritet. Däremot om en rekommendation går ut till en större grupp utan att vara direkt riktad till någon kan det ha effekt. Ska man slå samman den teorin till ett verktyg för den som vill lansera en faktabok gissar jag på att följande är optimalt:

Bokrecension skriven av en välkänd expert i en stor tidning.
Recensioner på bloggar i centrum för ämnet relevanta samhällen.

Här har vi hur som helst några böcker värda att läsa... Alla har jag läst om nyligen eller i något fall läst för första gången.

1. Sway: the irresistible pull of irrational behavior

Sway: the irresistible pull of irrational behavior av Ori Brafman läste jag för första gången. Visar vi enkla fallstudier hur irrationellt människor ofta beter sig och hur det kan orsaka stor skada. Boken är kort och lättläst.

2. Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in the Markets and in Life

Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in the Markets and in Life av Nassim Taleb pekar på samma problematik vi har i ett. Han utnyttjar värdepappershandel som utgångspunkt eftersom detta är området han arbetar inom.

Att läsa om författaren och hans karriär finns i:

Vad som imponerar med Nassim Taleb är egentligen inte hans iakttagelser utan att han tänker utanför sin specialitet. Personer som klarar det är potentiellt oerhört kraftfulla därför att yrken, grupper m.m. tenderar att bli hemmablinda. En kraftfullt positiv påverkan av det ser vi i boken där han därför klarar att ge sin bransch begripliga exempel.

3. Develop a Successful Web Analytics Strategy - A Step-by-Step Guide

Develop a Successful Web Analytics Strategy - A Step-by-Step Guide av Avinash Kaushik har jag inte läst men tänker beställa den. För den som vill spara pengar finns en del läsvärda idéer på hans blogg:

Sedan kommer analys till vad man vill detektera. Hans idéer vilket också gäller åtminstone en tidig Google handlar om att se toppar och förändring just nu. Google ville (hur de gör nu ids jag inte spekulera om) få ett mätvärde som lämpligt bra indikerade hur folk skulle surfa om de hade tillgång till alla människor rekommendationer.

Frågan är hur man gör om man istället vill följa idéer. När dessa går över en punkt sprider de sig inte sällan blixtsnabbt. Det kan i vissa fall räcka med att fåtal personer får en idé som förklarar något de länge saknat. Är det rätt personer för de konceptet vidare till personer runt dem "begripligt" (jämför här med diskussionen runt Musicophilia). Runt det finns många faktorer som påverkar hastighet positivt eller negativt respektive om idéen ensam har bärkraft, hur den kommer påverka andra idéer o.s.v.

4. Musicophilia: Tales of Music and the Brain

Musicophilia: Tales of Music and the Brain av Oliver Sacks diskuterar med fallstudier hur musik påverkar vårt sinne. Boken är mycket bra och riktigt läsvärd. Det tråkiga med boken är att han inte ens försöker ge någon förklaring. Något jag tänkte på där var fallet med mannen som träffades av åska. Här kan man lägga till några välkända fenomen som inte diskuteras och gör några vågade slutsatser av detta fall:

  • Många personer hör glad musik i huvudet när de är på gott humör.
  • Maniska personer sägs kunna höra upphetsande musik i huvudet.
  • Mannen i fallet jag tog upp träffades av åska och blev förutom "musikalisk" dessutom manisk.
  • Elektriska impulser är kända för att vara en effektiv behandling av depression. De ökar tillväxten i hjärnan och kan försämra närminne.
  • Vi vet att musik kan påverka humör.
  • Kanske (helt rimligt från föregående punkter) kan musik styra koncentrationsförmåga och avslappning.
  • Läs här också Magnetic Brain Stimulation Improves Skill Learning, Study Finds även om den är svår att klart tolka (åtminstone för mig).

Jag undrar om inte "förklaringen" till musik finns att hitta i dessa fenomen. Kanske är det just en bieffekt av samarbetet mellan allt hjärnan (förändringar i derivata av derivata av derivata...) mest konkret i hjärnvågorna. När nervceller ökar och minskar aktivet, påverkar varandra och bildar mönster med helhet. Att vi upplever musik beror på att det påverkar och speglar samarbetet vi kan mäta och visualisera i hjärnvågor. Musiken vi hör tolkas "felaktigt" i hjärnan och ger en känslomässig påverkan via förändrade hjärnvågor.

Mer om författaren finns att läsa på hans hemsida och i Wikipedia:

Uppdatering 2010-01-28: En bättre diskussion rörande påverkan av musik finns på Hedonimeter där jag arbetar på min metodik runt reklam och marknadsföring: Intressant studie om musik.

5. Shadows of the mind: a search for the missing science of consciousness

Shadows of the mind: a search for the missing science of consciousness av välkända matematikern Roger Penrose diskuterar medvetenhet och argumenterar för att fysiska och matematiska begränsningar finns i tekniska lösningar som hindrar medvetenhet att utvecklas i automater (t.ex. datorer). Boken är mycket läsvärd och diskussionen kan visa sig vara viktig.

Jag misstänker att han har fel och det ännu helt enkelt saknas väldigt mycket kunskap. Vidare vill jag peka på att med många banbrytande teorier (som jag tror är riktiga) har vi ännu inte nått så långt med att de kan tillämpas. Ett exempel på det kanske är strängteorin?

6. Outliers: The Story of Success

Outliers: The Story of Success av Malcolm Gladwell har jag redan diskuterat här på bloggen först i Inköpt med Gladwell-inspiration: Hush Puppies & Outliers. Det är en mycket läsvärd bok och Gladwell är en av västerlandets just nu största tänkare.

Jag tycker också att man bör läsa följande två kommentarer jag gjorde till boken där jag försöker hitta en slutsats som går att använda som ett verktyg:

7. Opportunities in Neuroscience for Future Army Applicationss

Utbrändhet är ett problem i tillväxt om än mindre i Sverige än många andra lander. USA har redan stora problem (från interventionerna i Iraq och Afghanistan) och där har man nog inte sett alla problemen än. National Research Council (U.S.) har kommit med en rapport om möjliga verktyg för att möta problemet: Opportunities in Neuroscience for Future Army Applications.

Jag tror (men det berörs inte i rapporten) att vi inom hela det här området är på väg till en ökad förståelse av vad som händer i hjärnan. Gissningsvis är depression, utbrändhet, skadeverkningar missbruk av metamfetamin ger och flera liknande skador och sjukdomar besläktade i en fysisk förändring. Kanske någon form av inflammatorisk process? Kommentaren rapporten gör om gurkmeja är intressant och jag undrar om inte framtida läkemedel kanske kommer röra sig i området där curcumin m.fl. liknande ämnen ger effekt? Inom hela det här området kan dock mycket mer kunskap finnas dokumenterat än vad jag känner till eftersom jag inte försökt göra någon översikt.

Här kan man spekulera vidare kring principer för behandling (men ev. läsare som lider av utbrändhet bör söka läkare och inte behandla sig själv) kanske det handlar om de två principerna att reducera nya skador och stimulera utlänkning av befintliga skador:

  • Reducera skadande faktorer. T.ex. kraftfull stress, vissa föroreningar, allergener.
  • Reducera skadeverkningar som orsakar fler skador. T.ex. störd sömn, överreaktioner.
  • Stimulera tillväxt i hjärnan. T.ex. träning av hjärnan, läkemedel.

Tittar man på behandlingsprinciper i Sverige såg jag att rekommendationer kring sjukskrivning åtminstone tidigare var för korta (om jag gissar rätt kring den gemensamma fysiska processen). Kanske tar utläkningen cirka ett år för att tydligt komma igång? Jämför här med vad UC Davis skrev om skador från missbruk av metamfetamin. Givetvis är den typen av överaktivitet abnormt hög jämfört med allt annat men det är ju ofta från erfarenhet av extrempunkterna djupare förståelse går att hitta.

0 kommentarer

Kommentera