Operativsystemet vi fått från Google

7/08/2009

Jag såg att Michael Arrington, TechCrunch.com, delar min modell där Google är att betrakta som jämförbart med ett operativsystem. Han uttryckte det så här:

"Chrome is nothing less than a full on desktop operating system that will compete head on with Windows. Expect to see millions of web devices, even desktop web devices, in the coming years that completely strip out the Windows layer and use the browser as the only operating system the user needs."
Citerat från: Google Chrome: Redefining The Operating System (Washingtonpost.com)

I min bild är Chrome bara presentationen av det operativsystem som ligger i Google Cloud (eller vad man ska kalla det). Där finns appservrarna, cache, färdiga gränssnitt för att skapa presentation (t.ex. diagram), "Excell", e-post, ordbehandlare, "komponenter" för snabb integration mot produkter (t.ex. spelaren till Youtube)...

Enkelhet för att spara på min energi

Jag har alltid känt att det är ett kraftfullt koncept och vad som känns viktigt för mig är själva enkelheten. Just nu sitter jag och städar bort diverse avlyssning jag roat mig att acceptera att ganska länge på datorn. Att göra det utan att rulla om datorn med allt tillgängligt på betrodda CD är väldigt omständigt. Det är sådant man vill slippa att tänka på. Att Microsoft inte nått dit är tråkigt och tror jag kan bero på följande faktorer:

  • Att de alltid burit med sig historik från tidigare versioner av program och operativsystemet (var nu gränsen egentligen går i Windows från 2000 och framåt) tvunget att ta med sig för att inte ha sönder en massa program.
  • Att de tvingar ut saker som inte är klara. Genom att de släpper så mycket samlat blir detta ett problem.
  • Att skalfördelar saknas. Du kör allt på din dator.

Kör man tunga applikationer är Microsofts plattform ett alternativ precis som Ubuntu. Är man intresserad av att surfa och köra lättare applikationer tror jag framöver mer på en hårt optimerad Linux med Chrome och Google Cloude tillsammans med liknande andra leverantörer har (jag har för mig att jag läste att Amazon hade något liknande?).

Mer om Google Cloud och Chrome

Tidigare inlägg om dessa ämnen finns bland annat i:

Google: Infrastruktur idag och Strategi för framtiden
Google: OpenSSL + NSS och SSL i Chrome + Native Client + Ratproxy
Google Browser Security Handbook
Tre tolkningar av Google:s nya favicon
Chrome: Annonsblindhet, Adsense & Float på Blogger
Chrome: Statistik besökare & Javascript på Blogger

Analys av några viktiga Google-produkter:

Google Product Search (Google Produktsökning): Kritisk om framgångsrik
Google Custom Search: Exempel för Projekt Runeberg
Google Chart: Skapa lätt grafer & diagram till bloggar
Google Books bättre än Bonnier (för författare & läsare)

0 kommentarer

Kommentera