Perception konvergerar mot samma neuron

7/25/2009

I en studie publicerad i Current Biology ger Professor Rodrigo Quian Quiroga, University of Leicester, UK, Professor Itzhak Fried, University California Los Angeles och Professor Christof Koch, California Institute of Technology, dokumenterad viktig kunskap om hur perception och minne samspelar.

I studien (Explicit Encoding of Multimodal Percepts by Single Neurons in the Human Brain) såg forskarna att när en person upplever samma koncept men via syn respektive hörsel behandlas detta längs helt olika vägar i hjärnan men vägarna konvergerar mot samma neuron i hippocampus. Denna och omgivande neuroner aktiveras selektivt. Exempel:

  • En neuron svarar kanske på tre olika bilder av Oprah Winfrey.
  • En annan neuron aktiveras när du hör namnet Luke Skywalker.
  • En tredje neuron kanske aktiveras av att du ser ett foto på en känd politiker.

Denna "träning" kommer snabbt och i studien såg man detta genom att försökspersonerna reagerade lika mot både namn och bild på Professor Quian Quiroga.

Kraftfulla trender

Det här kan naturligtvis vara en intressant studie om man vill nå en föreståelse av det jag just nu kallar kraftfulla trender:

KRAFTFULLA TRENDER, REFERENSINFORMATION OCH NUHET

Fler studier under de sista veckorna

Det kommer publiceras just nu snabbt fler och fler studier. Ofta blir det så att forskningen plötsligt verkar röra sig snabbt framåt. Jag tror att det kan vara vad som är på väg att hända just nu.

Varken den jag skrev om här eller Cognitive Plasticity and Cortical Modules har jag egentligen ännu tittat något på. Men jag fick för mig att det kanske fanns någon intressant koppling?

En annan studie jag skrev om dokumenterade hur stämningsläge på en godtycklig population kan bestämmas via analys av bloggar, sociala media och liknande folk publicerat på nätet:

MÄTA HUMÖRET PÅ GRUPPER VIA BLOGGAR

Denna studie är åtminstone lite roligt men rör sig kanske också den i det här området:

Zen ökar din motståndskraft mot trender & distraktion

0 kommentarer

Kommentera