Microsoft Live! och länkar från bloggar

10/30/2008

Jag bloggade den här postningen 12 maj 2008 med spekulationer hur Microsoft Live! värderar länkar från bloggpostningar:

"Live! har för alltid tyckts ha ett stort problem med att hantera spam. Senast året upplever jag att sökresultaten förbättrats ganska tydligt. Nyligen sökte jag en del på den och det var fortfarande mitt intryck att sökresultaten går i rätt riktning. Att Live! är tydligt känslig för spam och mer så än Google och Yahoo var också mitt intryck nu.

Något som förvånande mig mer var hur tydligt resultaten varierade för en mindre sajt över sökord där det ändå kunde förväntas vara likvärdigt. Orsaken var inte så svår att hitta men hur man ska tolka det kan vara svårare och är ingenting jag lade just någon tid på även om jag här ger förslag på en teori.

[...]
För sökresultaten där jag bedömde förutsättningarna som likvärdiga fanns särskilt att sidorna bloggats spontant. Genomgående var att resultaten var bättre där något länkat dem från bloggpostningar specifikt från Wordpress.com. Det kan man givetvis tolka som att Live! värderar Wordpress.com högt. Det är inte orimligt då Wordpress hanterar spam bättre än de flesta andra.

Jag lutar emellertid åt en annan förklaring [...] att Live! värderar upp länkar från bloggpostningar från bloggar på Wordpress.com p.g.a. länkarna från Wordpress taggningssidor som går till bloggpostningen. "

Från: Hur Microsoft Live! värderar länkar & särskilt från bloggar (SEOTaktik.com)

Jag noterade ganska nyligen de här två bloggpostningarna kring frågan som jag tror att många kan få ut en hel del av att läsa och kanske även om man är mer generellt intresserad av sökmotorer:

Att seriöst försöka följa Live! är egentligen ingenting jag kan prioritera tid för givet att de trots allt är väldigt små jämfört med Google. Mitt ytliga intryck är dock att sökresultaten för Microsoft Live! har fortsatt att bli bättre.

0 kommentarer

Kommentera