Nya sociala funktioner på Newsdesk

10/28/2008

Newsdesk är en både ambitiös och välgjord sajt för att publicera pressmeddelanden. Sådant jag tycker är bra med Newsdesk är:

  • Luftig och tydlig design.
  • Kategorier som sätts brett.
  • Vettiga e-postutskick med sammandrag.
  • Enkel struktur på sajten.

Diskutera pressmeddelanden
De har nu infört några nya funktioner jag tycker är intressanta. Om någon av er läste min riktigt långa artikel Tänk från Google & Hur jag tror det blir (om inte läs den) kommer ni kanske ihåg att jag skrev bl.a. så här om nyhetssökning:

"För nyhetssökning tror ju jag att den större sökmotor med nyhetssökning som klarar av att integrera det med ett socialt medium på ett bra sätt för att möjliggöra diskussion kring nyheterna har mycket att vinna."

Varför tror jag att detta är viktigt? Jo vi vet redan att folk gillar att diskutera nyheter vilket är konstaterat på massor av sociala mediasajter, kommenteringsfunktioner på tidningar & bloggar m.m. Men nätet fylls ju upp med så mycket sådant så erbjuder de stora sökmotorerna det här verkar det troligt att fler och fler användare fylls på där tills det dominerar.

Framtiden för pressmeddelanden på webben
För pressmeddelanden som ändå är ett specialiserat område tror jag att stort utrymme finns för ett fåtal enskilda aktörer som är teknikledande. Här gäller det att ha bra funktioner som gör det enkelt för tidningar och bloggare att hitta experter, vaska fram bra nyheter och kunna känna tilltro till pressmeddelandet (d.v.s. att det inte är falskt). Här kan man tänka sig att behovet ökar när vi får fler tydligt populära bloggar och alternativa nättidningar som vill prioritera tid på noggranhet.

När Newsdesk inför möjlighet att diskutera pressmeddelanden på sin sajt är det en trevlig utveckling från det:

pr20.wordpress.com rekommenderade bl.a. det här pressmeddelandet från Google om Youtube.se som ett exempel på hur det fungerar nu:

Vi kan också se nedan hur det ser ut:

Jag tycker det är fint gjort utan att störa "luftigheten".

Kontaktyta mot internet
Många företag har fortfarande svårt för internet. Det känns jobbigt att så många kan tycka kring saker och ting. Man både under- och överskattar betydelsen och kanske missar det verkliga värdet där man får uppslag på hur tjänster och produkter kan bli bättre.

Möjlighet för folk att kommentera pressmeddelanden skapar en ny kontaktyta mellan företaget och omvärlden utan att de själva behöver utveckla några nya IT-funktioner eller börja blogga, och dessutom med rimlig kontroll. Jag tror nog det kan vara värdefullt.

0 kommentarer

Kommentera