Title i länkar & Google

10/10/2008

Google har åtminstone tidigare rekommenderat att man ska använda title på ett lämpligt sätt. I den nuvarande versionen har de skrivit så här:

"Make sure that your <title> elements and alt attributes are descriptive and accurate."
Från: Webmaster Guidelines
Datum: 2008-10-10

Så vad är "elements"?

"In computing, an HTML element indicates structure in an HTML document and a way of hierarchically arranging content. More specifically, an HTML element is an SGML element that meets the requirements of one or more of the HTML Document Type Definitions (DTDs). These elements have properties: both attributes and content, as specified (both allowable and required) according to the appropriate HTML DTD (for example, the HTML 4.01 strict DTD). Elements may represent headings, paragraphs, hypertext links, lists, embedded media, and a variety of other structures."
Från: HTML element (Wikipedia)

Detta avser med andra ord just title taggen numera och verkar inte specifikt peka ut title attributet för länkar. Det innebär dock inte att Google inte tittar även på denna.

Title i länkar
Jag tror helt säkert att jag bloggat kring det här tidigare men gör det igen får vi se om någon av mina läsare har någon erfarenhet kring det. Grundprincipen har jag dock sett kanske tre år nu. Titta t.ex. på följande länk:

< a href="2008/04/bttre-innehll-guider-artiklar.html" title="SEO - Innehåll">Bättre innehåll </a>

Så som jag uppfattat att Google hanterar detta är som en möjlighet för publicisten att både ha en rubrik som är vettig & lockande för alla läsaren men samtidigt peka ut vilka nyckelord som är relevanta. Själv brukar jag när jag ids pyssla med detta precis som ovan göra det hierarkiskt eftersom det tillför något kompletterande för läsaren. I exemplet föreslår jag att sidan hör först hemma i den övergripande gruppen artiklar om SEO och mer specifikt avseende innehåll.

Nu är jag inte säker på att Google hanterar detta exakt så här eftersom jag inte följt det specifikt. Den bild jag fått är dock att Google för vissa webbplatser hanterar detta så här just nu:

  • Pekar ut relevanta nyckelord.
  • Exkluderar kombinationer av nyckelord som inte är relevanta.

Därifrån får vi också den intressanta tanken att det finns en form av kraft som går att fördela per artikel för aktuella nyckelord. Om så är fallet vet jag verkligen inte alls och det kanske rent av är så att man exkluderar bort bra ranking :-D

Hur som helst är bara möjligheten att peka ut det mest relevanta nyckelordet värdefullt. Om möjligheten finns för alla webbplatser vet jag inte och jag har aldrig försökt följa det. Mer generellt har jag fått för mig att Google är mer skeptisk till internlänkning för nya webbsajter så kanske detta gäller även här.

0 kommentarer

Kommentera