IDG och Bloggdöden

10/16/2008

I den här artikeln pratar IDG om något som kallas bloggdöden. Jag tycker att följande kommentarer är intressanta att komplettera med:

Vem bloggar du för?
Jag har t.ex. bloggar som inte är avsedda för regelbundna besökare. Istället tillför de:

  1. Fungerar som anteckningsblock över något jag vill lära mig.
  2. Ger mig kontaktyta med ofta ett fåtal som också är intresserade av området.
  3. Delar min erfarenhet med folk som söker information med sökmotor.
  4. Motiverar mig genom att dokumentera något jag gör.

Är informationen bra och lite längre rankar den numera typiskt mycket bra på Google även om bloggen inte alls är aktiv. Detta gäller åtminstone om en bloggpostning kommer inte senare än var 6 månad. Korta & sociala bloggpostningar (t.ex. "idag gjorde jag si och så") som egentligen är ointressanta för folk som söker information avser detta inte.

Exempel på sådana bloggar jag har är t.ex. www.nyttigmiddag.com. Den gjorde jag för att öva upp mig lite i fotografering men särskilt för att förbättra min kost som försämrats. Att fotografera det jag åt fungerade också och nu har jag utmärkta kostvanor. Av erfarenhet vet jag dock att de kommer börja försämra sig förr eller senare. Då tar jag upp bloggen igen. Detta är en blogg som är avsedd för mig primärt. Väldigt många bloggar på nätet fungerar på så sätt eller har en publik som inte är tänkt att vara fler än familj & vänner.

Två bloggar jag använder som anteckningsblock är Nyheter och Uppslagsbok & Fakta på nätet. När jag vill anteckna något för framtiden i min fakta-dagbok bloggar jag dem och annars inte. Uppslagsbok & Fakta på nätet har bloggats ofta nu eftersom vi bygger om vår uppslagsbok på Nyfiken vital. Det bloggade jag tidigare om här: Ökning av kvaliteten gav snabbt fler spontana bloggpostningar.

IDG liksom många i SEO-branschen och kommersiella bloggar utgår från att alla bloggare vill bli kommersiella. Nästan alla inser nog att det inte är troligt utan har andra målsättningar.

0 kommentarer

Kommentera