Sökresultat: Felstavningar av crimemedicine

10/21/2008

Jag tycker att det är obegripligt hur Läkemedelsverket så gång på gång kan göra fel på nätet. Först blev jag upprörd hur de slösar bort sina pengar men jag tycker det blir mer och mer komiskt. Faktiskt tog jag bort länkarna till mina bloggpostningar från högermarinalen här på bloggen och av publicerade en blogg och tog ner SEOTaktik i sökresultaten.

Istället ska jag roa mig med att iakta det här utifrån så får vi se hur det slutar. Det finns en särskild tillfredsställelse att se hur andra gör fel som man själv inte skulle göra.

Innan vi tittar på dagens sökresultat & statistik kan vi gå igenom Läkemedelsverkets felaktiga tänk igen:

  • De gör en enorm kampanj för ett påhittat internetapotek www.crimemedicine.com.
  • Adressen är lätt att felstava på flera sätt.
  • Läkemedelsverket köper inte dess felstavningar eller komplett övriga toppdomäner.
  • Sökordet crimemedicine är helt nytt utan historik.
  • Därmed skriver folk ofta in fel adress i webbläsaren och Läkemedelsverket finansierar därmed i praktiken till riktiga internetapotek.
  • Bloggare och forum länkar ofta fel och därmed går diverse felstavade domäner upp i sökresultaten.
  • Bloggare och forum länkar ofta fel och därmed går diverse felstavade domäner och därmed samlar de länkkraft / PR eller vad vi vill kalla det som kan används för att stödja internetapotek genom sökordsrelevansen.

Problemet blir givetvis större nu när t.ex. felstavningen www.crimemedicin.com har gått upp topp tio. Jag tycker inte att felet ligger hos bloggar och forum eftersom det är så självklart att det ofta kommer ske:

  • P.g.a. svenskan är vi vana att skriva medicin.
  • Kampanjen går i TV och tidningar och folk ska skriva in adressen.

Sökresultat för crimemedicin
Här har vi sökresultatet på Google från ett par tidpunkter idag:

0 kommentarer

Kommentera