Crimemedicine: Läkemedelsverket annonserar olämpligt

10/17/2008

Jag noterade nu förövrigt att Läkemedelsverket verkar bannerannonsera (jag har svårt att tro att sajten i fråga satt upp reklamen kostnadsfritt) på en sajt som annars är kända för att sälja reklam just till de aktörer som Läkemedelsverkets kampanj är riktad mot. Vidare används den för att driva trafik till just till de aktörer Läkemedelsverket riktat sin kampanj mot.

Detta kan man kanske tycka olika om men jag menar att detta inte bara är olämpligt utan här direkt dumt och inte uppnår något:

  • Läkemedelsverkets kampanj är dåligt anpassade för de på aktuell sajt som köper läkemedel på nätet.
  • De vet utmärkt vilka riskerna är.
  • De vet vilka aktörer de kan lita på hur mycket i kr de är beredda att göra detta.
  • De delar information med varandra om problem med olika aktörer.
  • Ingen information om hjälp för dessa att lösa de problem de självmedicinerar ges.

Så ingenting så vitt jag kan se uppnås med reklamen i fråga. Samtidigt stödjer nu Läkemedelsverket ekonomiskt en sajt som används för att driva trafik just till den här typen av aktörer. Hade kampanjen varit mycket noggrant och väldokumenterat välgjort riktad mot målgruppen där hade det kanske varit motiverat men detta är inte alls fallet nu.

I skärmdumpen nedan ser vi bannerannonseringen:

Aktuell annons är den med piller.

Läs också min betydligt mer omfattande kritik mot hela kampanjen som jag tycker är slarvigt gjord: Läkemedelsverket och deras dåligt gjorda kampanjer.

0 kommentarer

Kommentera