Därför är dagens ekonomiska "kris" en skänk från ovan

11/01/2008

Tja det kanske den inte är och det återstår att se. Men jag ger följande argument för varför den är utmärkt från den position jag sitter vilken är samma som många av mina läsare till bloggen har...

1. Lugnare tillväxt i aktörer att ta hänsyn till
Ok alla som är beroende av trafik från Google gnäller av till om dem. Vissa gör det konstant. Men faktum är att det är väldigt enkelt med bara en stor aktör. Krisen gör det svårare för något nytt av sådan typ att det kräver dyr utveckling, stora IT-system och omfattande reklam att ta sig fram. En situation där vi har viktig aktör Google för innehållsleverantörer och de flesta webbutiker eller Google, Live! & Yahoo (som ju också säljer sökresultaten till flera andra sajter liksom använder den på Altavista som ju inte är helt borta i Sverige än) för vissa typer av webbutiker avseende trafik från sökmotorer är enkelt tilltalande.

Tänk istället att det dyker upp en ny teknik som var ungefär jämbördig med Google eller lite bättre och Eniro m.fl. halvstora aktörer börjar köpa in den istället för Yahoo. Då har vi direkt fyra tekniker att ta hänsyn till. Nu borde istället chansen till en strukturaffär till exempel att Microsoft köper Yahoo öka. Då har vi plötsligt två tekniker istället för tre att bry oss i.

2. Färre mindre aktörer
Att lära sig få länkar är svårt. Själv har jag aldrig köpt länkar men är å andra sidan bra på att få dem spontant. Jag förstår vad folk vill länka till. Men det tog tid att lära sig. För nya aktörer och särskilt små webbutiker har det därför handlat om något av följande alterantiv:

  • Egen SEO som ofta är blackhat eller i gråzonen. Blackhat blir svårare & seriös SEO är svårt och tar tid.
  • Inköpt SEO där metoderna kan variera men oavsett det är bra aktörer dyra.
  • Inköpt reklam.

Jag spekulerar därför att färre har råd att satsa lika mycket här. Detta gör att fler och fler går till de sämre SEO-leverantörerna som är billigare. Andra avstår från satsningar. Oavsett vilket minskar konkurrensen för mig m.fl.

Samtidigt kommer webbutikerna tvingas bli bättre och bättre på att följa upp vilka sajter som det lönar sig att köpa trafik från. Särskilt för Adsense vet jag att de typiskt är slarviga med uppföljningen. Sådan mer noggran uppföljning gynnar mig som leverar typiskt den bästa trafiken som går att köpa (när vi diskuterar Nyfiken vital):

  • Ej särskilt aggresivt placerade annonser.
  • Trafik från uppslagssidor som därmed är mycket relevant.

3. Utrensning bland affiliate-aktörer
Dessa aktörer har ju växt till sig i ordentligt i antal. Här upplever jag att i många fall har både webbutiker (köper trafik) och innehållsleverantörer (säljer trafik) fått mindre än nödvändigt av kakan. Särskilt innehållsleverantörerna får dåligt betalt. Nu kanske vi får en utslagning vilket gör att de blir motiverade att göra ett bättre jobb och effektivisera sin verksamhet. Samtidigt kommer webbutikerna mer aktivt söka bättre annonsaffärer och går därmed direkt till innehållsleverantörerna vilket ger mer pengar till båda.

För innehållsleverantörer som leverar utmärkt trafik kan detta bli riktigt fint.

4. Fler kostnadseffektiva annonskampanjer som gynnar oss på nätet
Även om priserna för TV-reklam är i nedgående så har värdet av TV-reklamen minskat ännu mer. Detta är faktiskt något som man mycket enkelt kan mäta genom att följa upp hur många minuter TV-reklam där TV-bolaget får procent av försäljningen som går. Detta tror jag kommer innebära att fler aktörer tar sig en titt på vilka alternativ som finns. Välgjord internetreklam är extremt effektiv jämfört med kostnaden.

Samma fenomen kanske kan triggas av reklam i dagstidningar men jag har inga aktuella uppgifter på kostnader och effektivitet där. Spontant misstänker jag att dagstidningar är mycket bra reklamkanaler för reklam från lokala affärsinnehavare och varumärkesbyggande men blir sämre och sämre för allt annat.

0 kommentarer

Kommentera