Google: "sidor från Sverige" ser ut att vara på väg bort

10/30/2008

När jag gjorde sökningen nedan fick jag Google.se utan alternativet "sidor från Sverige":

Det gäller åtminstone inte ännu alla datacenter. Jag tror det är en bra förändring eftersom jag har svårt att se att det fyller någon bra funktion längre. Typiskt kan jag tänka mig att man vill mer exakt begränsning geografiskt när det har betydelse men det är nog något Google vill detektera och hantera automatiskt för att inte göra sökningen för komplicerad.

3 kommentarer
Anonym sa...

Är du säker på att du inte var inne på google.COM med hl=sv? Där finns inte det alternativet. Tråkigt att det inte fanns med på ditt screenshot.

2008-11-01 13:19
Anonym sa...

Jag söker aldrig svenska webben från google.com.

Jag har google.com specifikt inställd för att bara söka sidor på engelska och google.se inställd för att bara söka svenska sidor från google.se.

2008-11-01 14:24
Anonym sa...

Dessutom får jag både nu och vad jag kommer ihåg alltid annars engelsk text på Google.com.

Förövrigt vet jag inte någon gång när jag har haft fel när jag sett nya funktioner. Det hör väl till ovanligheterna att någon ser något före mig.

Så jag är helt säker. Däremot är det givetvis inte säkert att det införs utan ibland prövar de saker. Men just den här grejen börjar bli problematisk av flera skäl varav jag inte tog upp några.

2008-11-02 03:47

Kommentera