Crimemedicine & Läkemedelsverket: Kommentarer från läsarna

10/19/2008

Jag tänkte samla de kommentarer jag fått från ni läsare här så länge så går det att få ett enhetsbild. Dessutom har en del kommit via e-post.

Expert på bloggar
Christian Rudolf och jag brukar byta tips med varandra om hur man bloggar bra. Vi kan båda området extremt bra men olika delar av det. Vad som intresserar oss skiljer sig dock ganska tydligt åt och vad han tycker om Läkemedelsverket frågade jag inte. Däremot bad jag om synpunkter på själva bloggpostningen från perspektivet värde och intryck för läsaren. Jag fick en bra kommmentar:

"Generellt tyckte jag den var bra. Extremt uttömande. Om du vill ha läkemedelsverkets uppmärksamhet var den nog dålig. Ingen vill bli kritiserad offentligt. Men jag tror inte det var ditt syfte.

Jag gillade också att du i början skrev att det var en avancerad post att läsa, det fick mig mer intresserad ;-)

I min läsare ser jag en massa inläg från från din blogg i följd, du borde kanske spridit ut dem mer över tiden. En om dagen eller dylikt."

Mer intressant men som jag väljer att inte citera diskuterade han vilka aktörer som brukar vara intresserade av sådant här.

Kring att sprida ut bloggpostningar i tiden kan jag säga även för alla ni andra läsare att SEOTaktik är byggd för att ha möjlighet att vara det jag brukar kalla "Fregatt". En Fregatt kan snabbt gå in i ett ämnesområde att synas på nätet men klarar inte nödvändigtvis att ranka högt över tiden. Den är byggd för att vara väldigt aktuell. Här önskade jag synas bra på felstavningen crimemedicin för att minska skadeverkningarna något lite av Läkemedelmedelsverkets feltänk. Också önskade jag fånga upp ett ganska stort antal kombinationer och andra felstavningar. Vidare direkt åt läsarna fanns många aspekter att ta upp. Samtidigt var tiden mycket begränsad. Därav krävdes många bloggpostningar snabbt. Slutligen tvingades jag se över det här snabbt då jag inte tittat på det innan och jag anteckningar alltid medan jag tittar på något.

Läkemedelsverket är godtyckliga
Vi fick en kommentar till en av bloggningarna av Rakel på ADHD uppmärksammas koncentrerat:

"heh, lmv är lite godtyckliga ganska ofta.

Det här var lite nya aspekter på det hela."

Utifrån ser det så klart ut så men jag tror problemet snarare är så att de har för många medarbetare som har problem:

  • Vissa som lever kvar i 1970-talets flum.
  • Andra har åldrats och orkar inte lära sig nya saker.

"Gamla stofiler" på Läkemedelsverket
Här har vi en till kommentar jag fått till en av bloggpostningarna från Marie som efter att läst hennes blogg verkar vara väldigt duktig och kompetent:

"Intressant, jag diskuterade precis det här igår med en kursare på läkarutbildningen. Hon hade försökt hitta läkemedelverkets hemsida men istället hittat en massa riktiga internetapotek. Nu kanske hon inte är den mest bevandrade i datorvärlden men det understryker ändå din poäng att deras kampanj MOT nätapotek kan utnyttjas av dem som mycket effektiv marknadsföring och få en helt motsatt effekt. Bra att du engagerar dig. Håller helt och hållet med dig om att läkemedelsverket borde sätta folk som vet vad de håller på med på såna här kampanjer. Det tycks skötas av gamla stofiler som uppenbarligen inte har någon som helst koll på hur internet fungerar."

En av tiotusental som missar e i crimemedicine
En anonym som missade sista e i crimemedicine:

"Jag har nyss sett TV reklamen och blev förvirrad och glömde förstås e-et sist jag också. Där jag hamnade dök också flera popups upp till min förvåning för min webläsare brukar stoppa sånt. Det kändes som en obehaglig sida. Och eftersom jag fortfarande kände mig om möjligt ännu mer förvirrad så goglade jag och hittade din sida, så nu fattar jag sammanhanget, och jag fattar inte hur läkemedelsverket kan köra en sån fullständigt vanvettig kampanj, hälsningar från en som aldrig brukar kommentera."

Kommentarer från SEO- och internetbranschen
Min första bloggpostning som är den som är tekniskt mest avancerad har föga förvånande nästan uteslutande kommenterats av folk i SEO eller som lever på trafik. Hör du dit kan kommentarerna säkert vara läsvärda: Läkemedelsverket och deras dåligt gjorda kampanjer.

Föga förvånande var det ingen som inte delade mina åsikter eller menade att jag tar fel.

0 kommentarer

Kommentera