Läkemedelsverket köper Adwords! För att hålla folk borta från SEOTaktik? :-D

10/19/2008

Nu såg jag att Läkemedelsverket köpt (utgår jag från men jag kan inte tillräckligt om Adwords för att veta om jag kan utesluta att någon annan köpt det) nyckelord på Adwords åtminstone för felstavningen crimemedicin med varianter:

Detta har tillkommit nyligen och vi kan t.ex. här konstatera att det inte förekom tidigare: Felstavningen Crimemedicin ger massor av trafik.

Fast vad det tillför inser jag inte. De flesta har ju redan kommit fel när de gjorde felstavningen. Därmed finansierades i praktiken trafik till andra sajter och underligt nog precis de sajter Läkemedelsverket vänder sig mot. Väldigt slarvigt av dom.

Var Läkemedelsverket borde köpa Adword?
De borde ta en del av mitt förslag jag gav tidigare och ta fram informationsblad om viktiga läkemedel folk handlar på nätet enligt t.ex. följande för tramadol:

  • Risker vid självmedicinering.
  • Olika orsaker till självmedicinering.
  • Hjälp vid olika typer av självmedicinering.
  • Har du en beroendesjukdom? Hur får du hjälp?
  • Allmänna risker med internetapotek.

Och sedan nå just de personer som är på väg att köpa. Antingen genom att man rankar högt på Google vilket jag tänker göra med varningssidorna på min satsning www.crimeofmedicine.org jag startade igår och just nu rekryterar andra experter till. Läsarvärdet ska vara högt och besökaren ska hitta den information han behöver för att alternativ till självmedicinering. Eftersom Läkemedelsverket verkar ha hur mycket pengar som helst att lägga på reklam ser jag inget problem att de försöker bygga något liknande och köper trafik med Adsense och Adwords till respektive sida.

Men finns alltid alternativ?
Finns inget alternativ blir det väldigt svårt. I Göteborgs sägs väntetiden för utredning om ADHD vara tre år. Därefter ger man ingen behandling. Detta samtidigt som personer med både ADHD och en beroendesjukdom får nästan omedelbar hjälp.

Men här och i liknande situationer ska jag ta och prata runt lite om väljer att ta tänket framåt. Sådant här brukar lösa sig när jag vill.

Var borde Läkemedelsverket köpa Adsense / Bannerreklam?
Att köpa bannerreklam på den typen av mycket oseriösa sajter där de handlat är helt meningslöst. Det är just där kulturbärarna finns om droghandel på nätet. Alla vet vilka som håller god kvalitet och problem sprider sig mellan dem blixtsnabbt. Man är medveten och vilka risker man är beredd att ta. Att det är smutsigt i laboratoriet vet man också. Så är det alltid i olagliga labb. Det är dessa man behöver nå med den kampanj jag föreslog.

Den kampanj Läkemedelsverket tagit fram passar istället vanligt folk som inte handlar men kan tänka sig att handla någon gång. De kan nog bli chockade och därför välja att inte göra sitt första köp. Dessa personer hänger inte på de sajter där Läkemedelsverket köpte reklam. Jag skulle föreslå följande sajter istället som alla är mycket seriösa med exakt rätt målgrupp:

Detta är sajter som inkluderar just rätt grupp. Hederliga vanliga människor som ändå har något problem som de gärna vill lösa själva.

Två Adwords- och Adsense-kampanjer
Vi inser med andra ord att två kampanjer krävs med Adsense och Adwords:

  1. Kampanj för Crimemedicine.com.
  2. Kampanj för exakt information om risker och möjligheter till bättre behandling.

Den första kampanjen riktas nu istället till vanligt folk och visas på andra sajter. Kampanj två riktas istället till folk som redan köper och målet är att de ska flyttas in i skolmedicin och få hjälp att lösa sina problem där d.v.s. behandling av depression, ADHD, ångest och/eller beroendesjukdom. Intressant nog upplever jag att de som handlar på nätet sällan har allvarliga beroendesjukdomar men undantag finns nog också.

3 kommentarer
Christian sa...

Det är ju så att Läkemedelsverket troligen haft ett antal konsulter inne i detta projektet. Det känns nämligen som ett fem MSEK projekt. Det vore intressant att finna dem och intervjua dem hur de tänkte!

2008-10-20 08:30
Anonym sa...

hehe du gillar generiska läkemedel fett va?

2008-10-20 09:11
Anonym sa...

Det som är så tragiskt är att det visar att det ännu inte ens har greppat hur trafikströmmar på nätet fungerar eller har någon bild av hur detta område ser ut.

Så om de nu inte har tappat kompetens precis har de troligen inte gjort något vettigt de senaste 8 åren heller.

Jag undrar hur mycket pengar folk har tjänat på sina felstavade domäner i dagarna. För ett par av dom där handlar det troligen om riktigt feta pengar nu. Kanske flera hundra tusen.

2008-10-20 14:21

Kommentera