Kataloger som givit Nyfiken vital trafik

10/20/2008

Appropå diskussionen om vilket värde med Google olika länkkataloger har kan det ju vara intressant att titta efter vilka som skickar trafik till www.nyfikenvital.org. Jag tog inte med vår egen katalog på katalogen.nyfikenvital.org som dock skickar ganska bra trafik.

Det var faktiskt ganska intressant att titta igenom det här och jag följde perioden 19 september till 19 oktober. Kataloger har givetvis aldrig givit oss särskilt mycket och att de minskat i värde avseende Google är naturligtvis ingen nyhet. Dock blev jag förvånad hur mycket de tappat i trafik de levererar från bara säg 6 - 12 månader sedan. Faktiskt för de enda kataloger jag upptäckte (det är lätt att missa när man tittar manuellt) hade levererat trafik och kommit in på topp 250 avseende "Hänvisningswebbplatser" följande:

Är dessa kataloger seriösa?
Jag upplever alla av katalogerna ovan som de mer seriösa på svenska men det finns naturligtvis fler än så. Sedan har jag givetvis inte gjort någon "granskning" av dem men jag någon tvekan om att de hör till de innehållsmässigt bästa finns inte. Den här gången tog jag inte med antalet besökare de gav därför nivåerna från kataloger ligger nu på en sådan nivå att skillnader mellan dem är så små att det inte längre säger något (^_^)

Kul är också att alla av katalogerna som kom med hör till de som försök utveckla något eget och inte bara är katalog. www.121.nu har t.ex. sökfunktion m.m. Allaboutlinks.com är byggd på en egen mjukvara. Internetlankar.se är mer av en startsida. Lankcentrum.se ger information om "Serverns svarstid" m.m.

Hur ser PR ut?
Alla av dem har åtminstone på sin första sida bra PR för kataloger. www.121.nu och Internetlankar.se har rent av PR 5 vilket måste sägas är högt för länkkataloger och startsidor idag. Lankcentrum.se och Allaboutlinks.com har PR 3 vilket jag bedömer är normalt för seriösa svenska länkkataloger.

1 kommentar
Fredrik N sa...

Kan man se hur många unika besökare sajterna har som du hänvisar till. Tänkte om det kan vara intressant att annonsera där.

2009-12-19 11:12

Kommentera