121.nu i DagensMedia

10/20/2008

Appropå min "katalogbloggning" Kataloger som givit Nyfiken vital trafik läste jag precis en liten artikel DagensMedia hade om "katalog/företagssöktjänsten" 121.nu:

Enligt artikeln har de riktigt bra trafik:

"Sajten 121.nu, som ägs av IHJ Media Group, har under det senaste året ökat sin trafik med 163 procent, enligt Kiaindex, och hade 183.000 unika besökare vecka 38."

I min värld är en sajt riktigt stor långt innan den har fått så många besökare. Så de där siffrorna imponerar.

Internet blir mer personligt
Något som är tilltalande som här med 121.nu är att Jonathan Isacsson är en del av den sociala delen av internet. D.v.s. vill du dem något kan du alltid hitta honom på forum för webbsajter, SEO o.s.v. Jag tror att på det sätt som internet i praktiken fungerar avseende vad som styr förändring av trafik över längre tid är det en viktig faktor.

För mig är t.ex. Eniro helt opersonligt. Några år tillbaka var det inte lika viktigt därför att internet i sin helhet saknade mer eller mindre alltid "ansikte" och var antingen som en tryckt företagsredovisning från 1980-talet eller "primitiv text". Bloggosfären och forum blir dock allt mer centrum på nätet och därmed börjar det allt mer likna ett vanligt samhälle där man känner varandra. Jag tror att det kommer bli allt mer så att företag som lever av trafiken på internet också behöver ha medarbetare som är en del av den sociala strukturen på nätet och känner övriga personligheter.

Mer om 121.nu
Ägarna bakom 121.nu är IHJ Media Group AB på vars sajt du kan hitta några fler webbsidor de har.

10 kommentarer
Anonym sa...

121.nu har troligen en förmåga att bli en farlig konkurrent till de traditionella konkurrenterna på det långsiktiga planet.

2008-10-29 21:08
Anonym sa...

Eniro satsar ju väldigt mycket på reklam i TV och tidningar. En viktig faktor tror jag därför är hur effekten & kostnaden för sådant utvecklar sig.

Är 121.nu bättre på att uppfattas som personligt kan det kompensera för mycket. Det samma gäller naturligtvis om man hittar någon ny innovativ funktion men söktjänster har ju funnits ett tag...

Ett personligt ansikte som har en relation är viktigt. Och då tror jag inte på att ha dvärgar med underliga lyten i reklamen (eller om det är något övernaturligt - jag tittar inte på TV eller TV-reklam så jag kanske missade poängen med dem).

2008-10-29 22:28
Anonym sa...

Det som är intressant med artikeln är inte 121s mål att spöa Eniro eller Hitta. Alla företag har ju mål och visioner, även om jag tror att det blir mkt svårt för 121 att nå sitt. Det komiska är att de redan har mer trafik än lokaldelen, 118100, emfas och dindel som idag är företag som omsätter 10-50 ggr mer än 121. Teoretiskt sätt skall de som har mest trafik omsätta mest, då intäkterna baseras på att företag köper reklam på dessa internetsajter? Är det etiskt rätt att omsätta en halv miljard när man inte ens har 100 000 unika besökare per månad?

2008-11-01 00:45
Anonym sa...

Jo det kan man kanske tycka. Men det är ju en särskild kompetens att omsätta trafik till pengar något som jag t.ex. själv är dålig på.

2008-11-01 14:29
Anonym sa...

Deras senaste satsning med varumärkessökmotorn var väldigt bra. Hittade 3 registrerade Pirate Bay varumärken, en som ägs av Colin Scragg , en som ägs av Jonas Bengtsson och en som ägs av Sandryds Handels. Riktigt bra att få infon tillgänlig: http://www.121.nu/onetoone/varumarkesok.aspx?sokord=pirate

2009-11-20 08:14
Anonym sa...

Vill tacka 121.nu för ett seriöst och bra bemötande när jag ville ändra uppgifter på min firma.

2009-11-29 13:52
Swedish Research sa...

Jo men det är ju bra :-D

Jag skicka en ändring till en annan i Sverige dominerande katalog för ett tag sedan. Får följa upp hur det går med det när det ev. blir gjort.

2009-11-29 15:07
Erik Jonsson sa...

121.nu är helt klart en intressant söktjänst. Personligen gillar jag mest deras nya sökfunktion för svenska varumärken. Bra gjort!

2009-12-07 20:18
Fredrik N sa...

Varumärkesfunktionen var lite kul. Hittade Zlatans varumärke. Den har man inte sett innan: http://www.121.nu/onetoone/varumarke/1386374_ZLATAN

Det blir till att använda 121.nu fler gånger helt klart.

2009-12-19 11:11
Anonym sa...

121.nu blev precis utnämnd till månadens sajt för "koll på företag" av IDG.

2010-01-21 09:53

Kommentera