Vad uppdaterade Google idag?

12/26/2008

Den här bloggpostningen ger lite mer information och särskilt sista kommentaren: En enkel & bra traceroute för Microsoft Windows

Sedan kanske 6 - 12 månader har jag en eventuell och ytterst spekulativ metod för att detektera när Google rullar ut lite större uppdatering som inte nödvändigtvis behöver ha något med sökresultaten att göra. När det skett har jag senaste gångerna inte kunnat logga in på Google, haft stora svårigheter att nå deras sökmotor, Blogger o.s.v. Och dessutom fått försämrad access även till sajter som inte har något med Google att göra T.ex. mycket tydliga problem Yahoo.com, Telia.se och Comhem.se. Däremot hade jag märkbara men mycket mindre problem med gonintendo.com. Nu sker det här ju inte oftare än att det är mycket svårt att avgöra om det är en slump, en fullständig feltolkning eller helt eller delvis riktigt.

Problemen förra gången

Idag hade jag detta problem cirka en timme. Utgår vi från att sambandet inte är en slump så kan vi jämföra det med förra gången det här skedde. Då var det mer långtgående och höll på flera timmar. Exakt vad den uppdateringen var blev ju aldrig riktigt förklarat (om jag nu inte tog fel och det inte var en uppdatering) men det kom ju någon tämligen begränsad förklaring / ursakt på Inside Adsense om att de prövade ut utseende på annonser. Fast jag upplevde ju att det var betydligt mer än så som förändrades just då med Adsense.

Hade de givit lite information om det innan hade det varit mycket bättre för mig genom att det sparat tid. Det hade kanske också varit bättre för Google eftersom bristen på information även på flera direkta frågor gör att man tvingas att tolka det som en indikation på något allvarligare som kräver att man agerar.

Notera kommentaren som anger att den funktion jag satte som en kandidat i nästa stycke ska funnits några veckor.

Så vad är nytt nu?

Nu kan det här precis som alla tidigare gånger vara en slump. Men kanske hittade jag något nytt ganska omgående? På Google.com har vi ju haft sökordsförslag ganska länge nu men jag tror inte vi haft det på Google.se tidigare? Eller ev. om jag inte hört till de användare som haft det från starten på Google.se? Eller att jag helt enkelt missat det? Förslagen får man ju bara på själva startsidan så det är ju lätt att missa det om man använder webbläsar-sessioner som startar upp en den gamla webbläsar sessionen varje gång man startar Mozilla. Hur som helst har vi det nedan för hälsa:

Men vad beror det här på?

Låt oss anta att sambandet mellan driftproblemen jag haft och Google:s uppdateringar är verkligt. Frågan är då vad det beror. Att access även till andra webbplatser försämras är intressant. Möjligen kanske Google trycker ut så mycket data så snabbt att det stör hela internet men jag har väldigt svårt att tro det. Snarare lutar jag att det är något specifikt som triggas hos min bredbansleverantör p.g.a. deras "lokala" arkitektur. Jag är ganska osäker på vad det kan vara men väldigt spekulativt med massor av gissningar:

  • Problemet har jag på Comhem.
  • Comhem hörde förr till Telia.
  • Kanske delar de fortfarande väldigt mycket infrastruktur med Telia ännu.
  • Telia har jag för mig men kan mycket väl ta ordentligt fel här köper sökresultat från Google.
  • Eniro hörde förr till Telia (om de ännu inte gör det).
  • Gissningsvis hyr de fortfarande väldigt mycket infrastruktur från Telia.
  • Eniro köper ju massor av sökresultat från Google.

Kanske sker det här något i Telias nät p.g.a. detta? Att man gjort sin infrastruktur lite klumpigt? Kanske finns här också en koppling till cash-servrarna Telia själv har (åtminstone förr använde de servrar med Squid). Dessutom lär väl ett antal Akami-servrar finnas i instrukturen och vem vet vad de cashar för något hur det tillfälligt kan påverkas av sådant här? Jag menar en ganska stor del av internet är ju Google Blogger (inte för att jag vet om Blogger använder Akamai).

Men allt det här är väldigt spekulativt och rena gissningar.

5 kommentarer
Anonym sa...

Det bör nämnas att denna uppdateringen med förslag på sökningar skedde för flera veckor sedan.

2008-12-26 16:01
Anonym sa...

För Google.se också?

Kanske varierar lite när man får det. Men jag kan mycket väl ha missat det när det kom på Google.se.

Min Mozilla startar upp där jag var när jag loggade ut så jag vet egentligen inte hur ofta jag egentligen är på själva startsidan.

Då är frågan om driftproblemet var en slump om än väldigt likt tidigare gånger som också kan vara en slump / feltolkning eller om något annat ändrats.

2008-12-26 16:12
Anonym sa...

Du jag undrar om det inte kan vara PR export på väg. *Kanske* att en engelsk sajt ändrats jag har.

2008-12-26 17:54
Anonym sa...

Usch,

Det vore roligare om det var ett ordentligt kvalitetsprojekt på Analytics eller dyligt anpassat för oss publicister snarare än annonsörerna.

Jag hörde prat om att Analytics och Adsense äntligen skulle ingreras men det har inte jag fått än. Och jag vet inte senast jag såg något från Google riktat till oss publicister.

Verktyg för annonsörer respektive mer tunna annons-webbsajter har det däremot kommit väldigt mycket till nu regelbundet länge.

Det enda jag drar mig till minnes för publicister är några tämligen enkla widgets till Blogger som oberoende alternativ redan fanns till.

2008-12-26 18:01
Anonym sa...

Något var det. De skickade eller fick data. Gissar på DC-data.

/B

2008-12-26 20:08

Kommentera