Sajtkarta & arkiv

12/26/2008

I datumarkivet sist ska normalt alla bloggpostningar gå att leta fram månad för månad. I övrigt har ett mindre urval av postningar av värde för bloggar valts ut inom:

1. SEO, sociala media och marknadsföring

Det finns mängder med artiklar och guider till SEO och sociala media på SEOTaktik.com. Här har en hel del förändrats med Google sista tiden. För oss som producerar bra innehåll verkar förändringarna vara gynnsamma. Det verkar handla om vad jag förutsåg skulle komma vid den här tiden så ingenting bör överraska någon av er: personlig sökning, analys från fler datakällor (Coop, sociala media, Search Wiki o.s.v.), en mer avancerad trafik analys avseende vilka besökare som påverkar värdet av en länk m.m.

Oavsett utvecklingen finns några färska och lite äldre guider och artiklar värda att läsa nedan:

2. Blogger

Blogger kommer jag fortsätta följa på bloggen under stora delar av 2009. Orsaken är först och främst att nå en perfekt layout avseende SEO och Adsense vilket testas ut på min Pryltrend.com. Bloggat med tips och ändringar av layout hittar du samlat här: Blogger.

3. Google cloud

Blogger är dessutom en intressant plattform att testa det nya Google på. Jag har kallat det net-OS men oftare nu för the Google Cloud. Detta tror jag blir centralt för Google, webben i sin helhet och alla som på något sätt är bereonde av Google: Google: Infrastruktur idag och Strategi för framtiden. Mycket som postats nu hör hit som mindre anteckningar men förs in först när mer genomarbetade artiklar finns. Det rör emellertid inte minst Chrome som får antas kunna bli viktig och ett par anteckningar finns därför med här i väntan på en ev. större analys:

4. Säkerhet

Hela frågan om säkerhetsarkitektur på internet förändras om Google Cloud utvecklas som åt det håll jag tycker mig se. Delvis bör mycket kunna bli enklare för användaren och genom det säkrare. Samtidigt finns risker. Det har jag knappt försökt beröra än men några anteckningar har vi:

5. Mer bra för bloggare

Här hittar du några av de många tips användbara för andra bloggare. Använd gärna även sökfunktionen för att hitta mer intressant.

6. Datumarkiv

Större delen av materialet berör sökmotorer, trafik och statistik, SEO och bloggar. En del är mer privata bloggpostningar med olika åsikter jag haft just då.

SEOTaktik: Januari 2009

SEOTaktik: December 2008

SEOTaktik: November 2008

SEOTaktik: Oktober 2008

SEOTaktik: September 2008

SEOTaktik: Augusti 2008

SEOTaktik: Juli 2008

SEOTaktik: Juni 2008

SEOTaktik: Maj 2008

SEOTaktik: April 2008

SEOTaktik: Mars 2008

SEOTaktik: Februari 2008

SEOTaktik: Januari 2008

SEOTaktik: December 2007

SEOTaktik: November 2007

SEOTaktik: Oktober 2007

SEOTaktik: September 2007