Hur man gör Taggmoln bloggas senare!

12/26/2008

Det har kommer flera kommentarer som undrat hur man gör taggmoln till Blogger liknande den jag har till Pryltrend.com:

Någon undrade om den går att lägga till direkt genom att gå till Layout och välja Add Gadget. Jag sökte själv runt där efter taggmoln men hittade inget acceptabelt men jag kan säkert ha missat mycket bra.

Det taggmoln jag har nu gjorde jag från en bit färdig kod med instruktioner jag fick av författaren till det. Jag ska dock skriva om den ganska ordentligt då jag vill att den ska fungera på ett annat sätt. Nu har jag det här taggmolnet uppe mest för att kunna utveckla kringfunktionerna runt taggarna samtidigt som jag reder ut hur jag ska göra taggmolnet som jag vill ha det. Den här lösningen går egentligen inte alls att ställa in just alls mer än utseende. Relationer och dyligt mellan taggarna stöds inte alls.

När jag är klar med mitt taggmoln kan jag visst blogga hur man lägger till den. Det har jag ju gjort med alla andra anpassningar jag gjort av Pryltrend.com. Att införa ett taggmoln om man har färdig kod är inte alls svårt. Det är väldigt lätt att lägga i en widget.

9 kommentarer
Anonym sa...

Hur tänker du kring relationer?

2008-12-26 15:07
Anonym sa...

Ungefär som t.ex. Google gör i hjälpsidorna:

Google Help › Blogger Help › Publish and Archive › Labels

D.v.s. man får en struktur som visar där man befinner sig och kan länka neråt i hierarkin.

2008-12-26 15:16
Anonym sa...

Sedan vore det kul med en widget som kunde visa taggar som ofta används tillsammans. Relation åt sidan så att säga.

Men det blir nog inte av att göra.

2008-12-26 15:17
Anonym sa...

Moussa Camara. Var inte han med i en av dina diskussionsgrupper???

/B

2008-12-27 09:52
Anonym sa...

Jag tror han blir bra för Guinea. Men det återstår att se naturligtvis. Att få en bra utveckling i så svårt i fattiga länder är svårt.

2008-12-27 09:55
Anonym sa...

Du tror det blir val?

/B

2008-12-27 10:51
Anonym sa...

Nu kommer jag inte i hög exakt vad som sagts men kommer jag ihåg rätt har det pratats om 2010. Jag tycker det låter väldigt tidigt.

Samtidigt har ju en stabiliserande-övergångsinstitution utan demokratisk kontroll styrd av militär delvis ett trovärdighetsproblem internationellt. Därmed blir det kanske svårt att faktiskt sätta ett realistiskt datum (om nu 2010 verkligen är orealistiskt vilket jag inte säkert kan bedöma).

Vad jag tror skulle vara det bästa vore:

1. Något form av lokal jfr. kommunalval med för mindre enheter *under* 2010.

2.
.+. En karta därifrån för hur stabil demokrati ska införas med mätbara mål t.ex. var 6 månad.

.+. Hastigheten som man följer kartan ska vara lugn.

.+. Man tar in sådana mätpunkter som faktiskt är viktigt för folk snarare än det vanliga BS:et som tredjevärldens dikatorer liksom västerlandets vänsterradikala båda är roade av. Istället bör man i första hand titta på korruption, säkerhet på gatorna, rättssäkerhet och grundskola som servrar mat. De faktorerna är vad som krävs för att folk ska våga satsa på sitt liv: bygga ut sin åker, öppna en butik, ta med sig vad man odlat till staden för att sälja o.s.v.

Det är där man måste börja. När det rör på sig kan man börja införa lokalval där folk kan påverka sin närmiljö. Det är ju först när de är trygga som de kan engagera sig. Annars blir det bara tom-propaganda och sedan mer korruption oavsett vem som vinner valet.

2008-12-27 10:57
Anonym sa...

Hur stort tänker du i 1?

/B

2008-12-27 11:39
Anonym sa...

Till exempel att man inför en diskussionsform i byar och stadsdelar. Man utbildar ämbetsmän som får resa runt och hjälpa till att organisera möten där folk kan diskutera. Nästa steg väljer man jämförbart en borgmästare.

D.v.s. inte vad jag menade med lokalval längre ner när jag mer tänker en stad eller region och med partier.

Men jag vet för lite om området. Det här bygger mer mitt generella intryck av sådant som brukar bli fel när man springer för snabbt och hur jag tror man kan göra det bättre.

2008-12-27 11:43

Kommentera