Blogger - Visa saker bara på startsidan

12/05/2008

Problemet med att visa något bara på startsidan på Blogger.com har jag försökt lösa tidigare en gång. Jag hittade en lösning som var ok men egentligen inte tillräckligt bra:

Problemet med den lösningen var att widget i detta fall även dyker upp på arkivsidor. Jag orkade inte hålla på med det där längre tid då. Idag försökte jag lösa ett annat problem med att få Blogger att sluta skriva ut Bloggensnamn i title till bloggpostningar:

Lösningen på det problemet fungerade bättre och när jag tittade runt lite till bland hjälpsidorna till Blogger efter jag dokumenterat den lösningen har såg en möjlighet att lösa det första problemet som visade sig fungera utmärkt. I den första lösningen med problem såg IF-satsen ut så här:

<b:widget id='HTML4' locked='false' title='Pryltrend...' type='HTML'>
<b:includable id='main'>
<b:if cond='data:blog.pageType != "item"'>
<!-- only display title if it's non-empty -->
<b:if cond='data:title != ""'>
<h2 class='title'><data:title/></h2>
</b:if>
<div class='widget-content'>
<data:content/>
</div>
<b:include name='quickedit'/>
</b:if>
</b:includable>
</b:widget>

Men man behöver ju inte titta på sidans typ utan man kan ju lika gärna jämföra URL för att lösa problemet. Att byta IF-satsen till den här fungerade perfekt:

<b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>

Det här är strålande. Nu p.g.a. den förra lösningens begränsning lag jag min widget så här:


Från: www.pryltrend.com

Nu tänker jag helt ta bort denna och göra en ny som jag lägger under bloggpostningarna istället. Det kommer bli väldigt bra och sagt, sagta närmare man sig en lite tydliggöra design på Pryltrend \(^o^)/

0 kommentarer

Kommentera