Google Analytics: Sådant som irriterar och redan borde ha korrigerats

12/26/2008

Viktig korrigering: Den tekniska lösning jag tog med som exempel visade sig vara direkt och allvarligt olämplig. Det visar tycker jag att kritiken är väldigt befogad så inlägget är fortfarande läsvärt men läs min varning för felet: Allvarlig varning: Min Analytics-lösning för hel sökväg är "farlig".

En begränsning med Google Analytics som irriterat mig ofta och länge är hela sökvägen till hänvisningswebbplatser inte visas. Det irriterar mig ofast när det kommer till forum där det ofta blir ogörligt att försöka hitta tråden som någon länkat ifrån för de vanligaste plattformarna för forum. Lämpligt vore att man som standard faktiskt kommer till exakt den sida som man blivit länkad ifrån när man klickar "Besök den här hänvisningslänken".

Här har vi ett exempel där jag fått trafik från det forum Sweclockers har. Det är en välgjord sajt med duktiga användare och publicister vars åsikter är värda mycket att få. Kanske kan man lära något som gör att man kan förbättra sitt innehåll? Här var det naturligtvis särskilt viktigt eftersom den aktuella nyheten var av ny typ: TSUBAME - Superdator byggd med grafikprocessorer från nVidia. Jag klickar mig in på undersidan i Analytics och får:

Från det vet jag redan att det är kört att komma till rätt sida men jag prövade ändå. Resultatet blir precis som väntat jag inte kommer till sidan där länken finns.

Det här liksom mycket annat i Analytics är dåligt anpassat för publicister som är intresserade av att prioritera kvalitet på sitt innehåll. Vad som antas vara viktigt är bara att man fått en länk och vilken sida som fått länken. Däremot vad läsaren hade att säga om den d.v.s. om det var kritik eller något positivt och i så fall om vad antas vara ointressant.

Dessbättre just för det här fallet kunde jag hitta fram till aktuell tråd därför att Sweclockers hade en bra sökfunktion: Nytt gränssnitt för GPGPU. I andra fall kan man emellertid ödsla bort massor av tid därför att aktuell sida inte är publikt läsbar medan mycket av sajten i övrigt är det.

Går det här att lösa?

Med tanke på att den här funktionen helt säkert är något som väldigt många vill ha förvånar det att det inte finns från början i gränssnittet. Om den finns men behöver sättas på bör det rimligen vara lätt att hitta och framgå tydligt. Något förvånande verkar det faktiskt möjligt att sätta på det upptäckte jag nu men att hitta informationen om det är långt ifrån enkelt. Tvärtom är den undangömd. På en av många undersidor till något som heter "Filter". För att hitta dit krävs verkligen att man sätter sig och lusläser manualen kring en massa underliga specialinställningar. Hur många är intresserade av det för att få en så här pass grundläggande funktion? Hur många tror överhuvudtaget att funktionen finns när den inte finns med från början givet att den är så självklart användbar?

Den enda informationen jag överhuvudtaget hittat i hjälpsidorna som refererar till det här är denna:

"Begärd URI[:] Inkluderar den relativa webbadressen eller en del av webbadressen efter värdnamnet. Exempel: för http://www.google-analytics.com/requestURL/index.html?sample=text är begärd URI /requestURL/index.html?sample=text"
Från: Vilken information representerar filtreringsfälten? (Google.com)

Hjälp om Google › Analytics Hjälp › Vanliga uppgifter › Filter ›
Datum: 2008-12-26

Hur många som vill kunna se det här tror ni upptäcker att funktionen (åtminstone verkar) finnas?

Ok så jag gjorde ett försök att sätta på det där. Hela avsnittet om Filter i hjälpsidorna är ganska underligt skrivet. Det framgår dåligt vad filter är och vad kopplingen är till den grafiska presentationen. Det mesta handlar om att sortera bort IP-adresser från rapportering. Instruktionerna för hur man ställer in den typ av filter som det handlar om här är förövrigt långt ifrån korrekt vilket t.ex. gäller när de skriver "Klicka på fliken Inställningar för Google Analytics." på sidan Hur skapar jag ett anpassat filter? Det enda jag har som heter Inställningar och går att klicka på leder till kontoinställningar. Likväl tror jag att jag lyckades ställa in det här och här har vi de steg jag gjorde:

  1. Gå till "Översikt" d.v.s. där alla webbplatser du bevakar listas.
  2. Klicka på "Namn" för den webbplats som du ska ställa in.
  3. (d.v.s. du ska inte klicka på "Inställningar".)
  4. Klicka på "Filterhanterare" under tabellen längst till höger.
  5. Klicka på "Lägg till filter".
  6. Skriv in något lämpligt namn på filtret.
  7. Välj "Anpassat filter" från rullgardin-menyn.
  8. Se till att du klickar i "Inkludera" bland alternativen som nu dyker upp.
  9. Välj "Begär URI" i "Filtreringstyp".
  10. Markera din webbplats i "Tillgängliga webbplatsprofiler".
  11. Klicka på "Lägg till".

Tråkigt nog innebär det här inte att jag nu kan se varifrån de besökare jag redan haft kommit ifrån:

"När du skapar ett filter i din profil tillämpas det direkt på ny information som kommer in till kontot. Det påverkar inte historiska data och vi kan inte heller köra om gamla data genom det nya filtret."
Från: Jag tillämpade ett filter på en profil men min befintliga rapportinformation har inte ändrats. (Google.com)
Datum: 2008-12-26

Utan det är bara nya besökare som jag ev. kommer se URI för om jag nu gjort rätt. Annars får jag pröva göra om inställningarna gång på gång tills det blir rätt. Jag förstår inte varför man har det här igång från början och då på ett sätt som gör att man enkelt kommer åt det. Även efter man satt på det om jag tolkar Googles hjälpsidor rätt och de är korrekta kommer jag ändå inte komma åt det här på ett lätt sätt utan istället behöva:

  1. Klicka på domännamnet i listan över hänvisningswebbplatser.
  2. Klicka på den undersida utan URI men bara "/" delen av respektive aktuell inlänk.
  3. Sedan gå in i menyn "Aspekt".
  4. Kopiera URI som då saknar domännamn och ev. allt som står innan ?.
  5. Gå till en flik och kopiera in det här.
  6. Kopiera övrigt i URL och kopiera in det innan detta.

Om jag nu inte förstått det fel. Jag har som sagt inte testat det än eftersom jag inte har lust att hålla på att störa statistiken genom att själv klicka länkar till webbplatsen.

Mer om irriterar: Javscript för länkar

På samma tema irriterar det att "Besök den här hänvisningslänken" använder javascript istället för html. Det gör att jag inte kan högerklicka och välja att öppna webbplatsen i en egen flik. Hade det varit möjligt kunde jag ha alla sidor öppna samtidigt och kontrollera dem en och en. Nu öppnas de alla istället i samma flik. (-__-)

Vad är det tekniska problemet med att skriva ut länken som html? Jag kan inte inse att något kan finnas.

Sådant här kanske kan tyckas vara små saker men jag menar att det inte är det. För mig är möjligheten att se sidor som länkat en av de viktigaste funktionerna.

Vad Google Analytics istället har i gränssnittet

Det samtidigt som Analytics är fylld med en massa funktioner som jag inte för allt i världen begriper vem som använder. Till exempel:

  • Namnet på min egen URL som en valbar variabel kallad "Värdnamn". Ok jag förstår att den behöver finnas som variabel men varför finns den i menyn när jag redan befinner mig i en view där jag helt säkert redan vet vad detta är?
  • Domännamnet på sajten som skickat trafiken som en valbar variabel kallad "Källa". Rent generellt i databasen krävs den naturligtvis men nu är jag ju i gränssnittet på en plats där detta redan skrivs ut på skärmen och jag dessutom klickat mig vidare just genom att klicka på det här först en gång och sedan efter det sett det utskrivet på skärmen och sedan slutligen kommit hit där det skrivs ut igen.
  • Den valbara variabel "Medium" som berättar att det är ett "referral". Ok men det är ju just sådana jag listar så det är ett helt onödigt alternativ.
  • Och så har variabeln "Sökord". Kan den någonsin sättas för hänvisningswebbplatserna?

Och det är bara några exempel en massa onödigt i gränssnittet. Därmed får man ett omständigt gränssnitt fyllt med funktioner som saknar allt värde och drar ner användbarheten.

Google Analytics är ännu i långt ifrån allt byggt för att vara enkelt att använda. Istället handlar mycket om komplexa inställningar i ett form av meta-språk genom komplicerade menyer. Men om jag behöver funktionerna som kräver sådant varför skulle jag använda Analytics om de kräver en massa komplicerade inställningar? För mig och alla som någonsin lärt sig ett skript språk kan ju enklare skriva något för det själv så slipper man lära sig något nytt som bara är tillämpbart på ett gränssnitt som dessutom mycket sannolikt kommer göras om ordentligt förr eller senare.

0 kommentarer

Kommentera