Ger Smileys anime-style fler RSS-läsare?

12/14/2008

Ja faktiskt har jag med min Pryltrend.com kunnat konstatera att smileys positivt påverkar hastigheten man bygger RSS-läsare. Eftersom Pryltrend.com har ganska stort fokus på Japan därför att:

  • Japan är där väldigt drivande kring trender.
  • Många kul prylar kommer därifrån.
  • Området avseende Japan bevakas dåligt i Sverige.
  • Jag håller på att lära mig japanska.

Smileys anime-style är japanska smileys. Därför var det naturligt för mig att använda dem där. Dessutom tycker jag bättre om dem: De är häftiga, de ligger rätt i tiden och de är tydliga.

Vad är smileys anime-style?
Det är smileys anime-style som ligger till grund till grafiska smileys. Dessa skiljer sig från de västerländska geom att de fler ASCII-tecken och inte är sned-vridna. Den kanske vanligaste västerländska är ju :-). Denna motsvaras av (^_^) anime-style vilket bra illustrerar hur de ser ut.

Tydliga känslor
Smileys anime-style precis som de typiska ansiktsuttrycken i anime och manga kommunicerar känslor väldigt tydligt. Därmed är det kanske inte orimligt att det kan påverka hur din RSS-stock växer till sig, hur du får spontana länkar o.s.v. Blir ditt budskap tydligt bör det vara positivt. Dessutom genom att få använder det skiljer det ut sig och på ett positivt sätt. Det bör vara gynnsamt.

Jag hade emellertid inte tänkt på detta alls och om någon föreslagit det hade jag aldrig kunnat tro att det i så fall skulle vara mätbart. Men det visade det sig påverka tydligt vilket jag såg av en slump.

Vilken effekt hade det?
Jag gick vidare och experimenterande bl.a. med att slå av och på en stor (^_^) site-width direkt efter en rad om att få Pryltrend.com gratis via RSS (experimentet skedde både på Pryltrend.com men även på andra bloggar). Dessutom har jag experimenterat med hur smileys anime-style påverkar antalet momentana RSS-läsare (enligt Google Feedburner) beroende av om de används i bloggpostningarna. Även där kan jag se att det påverkar positivt.

Effekten är heller inte liten utan ganska stor även om jag inte vill berätta exakt hur stor den är eftersom de mer begåvare läsarna som väljer att söka rätt på aktuella bloggpostningar indirekt kan få ut information även hur ämnesvalen påverkar momentan-RSS.

Vad säger ni om det? Oväntat heller hur?

2 kommentarer
Gustav Petersson sa...

Ett kul och intressant fenomen.

"Det har nu även visats sig att det inte bara är i det verkliga livet som det är viktigt att vara positiv. Bloggen ”SEOtaktik” har genom att använda smileys märkt av en klar ökning av antalet RSS-läsare. Vi vill inte vara sämre. (^_^) "

2008-12-15 23:50
Anonym sa...

Är citatet från en bloggpostning du eller någon annan gjort kan du lägga till den nedanför med "Skapa en länk".

Kul att du kommenterade också. Ska ta och läsa din blogg. Jag blir lika förvånad varje gång det visar sig att jag har några läsare på den här trots att jag inte direkt bloggar den regelbundet.

Faktiskt har den just nu riktigt bra (för SEOTaktik) med besökare som kommer in från RSS-stocken. Det är väl en och annan bland dem som har några Blogger-bloggar kanske (^_^)

2008-12-15 23:55

Kommentera