Blogger.com: SEO & Meta-taggar

12/15/2008

Kommer du ihåg att jag hittade en lösning på att få bort namnet på bloggen från början av title i Blogger? Fördelen med det för mig är ju att det blir mycket lättare att skriva rubriker till bloggpostningar som både är lockande i SERP men ändå korrekta. För att göra det införde jag de här raderna av kod:

<b:include data='blog' name='all-head-content'/>

<b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>
<title><data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>

"<b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>" kontrollerar om aktuell URL är den samma som bloggens startsida. I så fall sätter vi title till den samma. I alla andra fall sätter vi det till vad bloggpostningen eller indexsidan handlar om. För bloggpostningar är detta rubriken medan det för indexsidor (d.v.s. pagination) sätts utifrån vad de visar snarare än någon rubrik på sidan. Se t.ex. Prylarna från november 2008 (Pryltrend.com). Nu kommer vi få nytta av den här lösningen igen (^_^)

SEO: Description, keywords, author m.m.
Jag är ytterst skeptisk till att keywords har någon inverkan på Google alls som ens är mätbar vid sidan om internlänkning. Hur som helst kan man just genom att det går att separera startsidan att sätta dessa. Därför vad vi vill undvika åtminstone på en blogg som Pryltrend.com som har i alla fall lite bredd är att sätta det lika över alla sidor.

Description kan ju ha värde om Google accepterar den som beskrivning i sökresultatet. Men då är det ännu viktigare att det ger individuellt för varje sida. Annars försämrar det istället antalet personer som klickar alternativt om det också är felaktigt gör att de ogärna återvänder. Jag tror det går att ordna så att man kan sätta det här på alla sidor utan att behöva fylla upp template med en massa onödig kod men att det kräver att man inför en ny tagg. En lösning för att ordna korta sammandrag av bloggpostningar på Blogger såg jag hade gjort det och kanske går det att ordna något den vägen. D.v.s. man inför en bit kod som genererar aktuella meta-taggar utifrån lämplig legacy tagg du skriver in för respektive bloggpostning. Att försöka oss på den lösningar väntar vi dock med eftersom jag som sagt inte tror att det är värt besväret. Däremot kan vi ju konstatera att det är trivialt att göra det för startsidan:

<b:include data='blog' name='all-head-content'/>

<b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>
<title><data:blog.title/></title>
<meta content='En av Sveriges mest ansedda teknikbloggar med ett nätverk av informerade rapportörer i snart alla av internets samhällen. Det är Pryltrend.com du besöker för de snabbaste, mest trovärdiga, i särklass mest komiska och dessutom stärkande prylnyheterna.' name='description'/>
<meta content='Trender Prylar Blogg Tekniknyheter Elektronik' name='keywords'/> <meta content='Pryltrend.com' name='author'/> <b:else/>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>

Att köra den där lösningen på varenda bloggpostning är givetvis dumt. I så fall får man som sagt ordna ett litet hack. Du vill inte ha en template med många hundra eller kanske tusentals IF-satser som evaluerar frågeställningar som skickas till Bloggers databaser och appservrar, och riskerar att av och till hänga (>_<)

Ett alternativ till att utnyttja meta-data man explicit sätter i varje bloggpostning via någon legacy-tagg är att försöka införa något automatiskt som klarar att göra det unikt. Jag sökte runt lite på Google och såg några olika möjligheter varav jag inte testat någon men bland annat:

<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>> <meta expr:content='data:blog.pageName' name='Description'/>> </b:if>>

Här kommer alltså Description få bloggpostningens title som värde. Jag förstår verkligen inte poängen med det alls. Den värdering Google gäller på bloggpostningens rubrik (d.v.s. title) är för onsite-SEO enorm. Allt totalt meta kan ge gör varken till eller från jämfört med det. Jag kan inte tänka mig annat än att det är fullständigt bortkastad tid.

Anpassad kommentering 1,5
Appropå anpassningen av kommenteringen jag gjort idag och bloggat om: Att anpassa kommentering för Google Blogger I. Lovade jag en del II. Den kommer nog om någon dag och blir positiv tror jag (#^_^#) Tills dess har jag satt upp kommentering inline utan de anpassningar av knappar, färg i iframe m.m. jag vill göra. Men även om jag skulle misslyckas med anpassningen behåller jag den. Jag tycker den fungerar mycket bättre än allt annat Blogger erbjuder.

Designmässigt prövar jag just nu med att låta kommenteringen ta halva utrymmet på bredden under bloggpostningarna. Andra halvan tänkte jag ha till lite andra små saker (0_<)

Mer bloggat om Blogger sista tiden:
Att anpassa kommentering för Google Blogger I
Ändra H-taggar för bloggnamn, datum, rubrik m.m. på Blogger
Gör en favicon.ico på Blogger.com
För Blogger.com: Optimera laddningstiden (unikt tips) för din blogg
Blogger - Visa saker bara på startsidan
Blogger & kortare titlar på bloggpostningar

0 kommentarer

Kommentera