Google Blogger: Taggmoln & Använda rel='tag' rätt

12/26/2008

Från vad jag skrev i Google Blogger: Varför ge länkkraft till labels (etiketter / taggar)? inser vi från standarden för rel="tag" att taggarna korrekt bör beskriva bloggpostningen:

The rel="tag" attribute indicates that the tag that the referenced document represents applies to the current document.

rel="tag" is one of several link types for describing relationships between documents.
Från: RelTagAttribute (code.google.com)
Datum: 2008-12-26

Taggarna bör med andra ord inte inkludera irrelevanta eller oviktiga nyckelord. Men de bör heller inte exkludera sådant som kan ha värde att tagga för att korrekt och komplett beskriva bloggpostningen. Det kan t.ex. tänkas för Pryltrend.com inkludera övergripande ämnen, varumärken, funktionsbeskrivningar o.s.v.

Men hur blir det med taggmolnet?

På Pryltrend.com använder jag emellertid ett taggmoln:

Det gör att det eventuellt kan tänkas uppstå ett problem. Taggmolnet kan snabbt expandera ut ordentligt. Det är knappast något problem för besökaren rent "navigeringstekniskt" genom att det så att säga hanterar sig själv via den relativa font-storleken. Fast där finns ju givetvis också en gräns när det inte längre är överskådligt. Viktigare kortsiktigt är nog att det kanske kan tänkas störa laddningstid. Åtminstone misstänker jag det.

Hur löser man detta?

Jag har inte gjort någon färdig lösning än. Det bör emellertid gå utmärkt att hantera. Koden för labels har man i en s.k. Labels Widget. "Layouts Data Tags" man har tillgång till där är:

"The labels widget includes a list of all labels that are in use on the blog.
    * title: The widget title.
    * labels: The list of labels, each of which contains:
      o name: The text of the label.
      o count: How many posts have this label.
      o url: A link to a page displaying posts with this label."
Från: Layouts Data Tags (help.blogger.com)
Datum: 2008-12-26

Tar vi sådant som varumärken som lätt expanderar i antal kommer antalet för respektive varumärke för större delen av dessa vara tämligen lågt. Antalet bloggpostningar i respektive labels vi får i listan med alla labels kan vi ta fram via count.

Nu kan man därför tänka sig att sortera bort labels som har färre än ett givet antal bloggpostningar. Det antalet är bäst nog inte konstant utan hellre tror jag att man bör beräkna det utifrån det maximala antalet labels man vill visa och sedan beräkna ut det från det totala antalet bloggpostningarna för alla labels. Risken med det är väl att man kanske måste loop:a igenom listan med labels två gånger. Men jag har egentligen inte tänkt över det där än och en max-konstant för antalet bloggpostningar i de labels som får visas kan nog mycket väl visa sig praktiskt enklare. Ännu enklare vore väl iochförsig att få listan med labels sorterad och bara ta de största till ett tröskelvärde men jag är inte riktigt säker på att det går att göra enkelt med Blogger utan en massa Javscript vilket nog skulle skada själva syftet.

Labels Widget II visar alla labels

Därefter lägger man till en ytterligare en Labels Widget med ett till taggmoln som bara visas på en särskild sida. Detta taggmoln listar alla labels. Den första Labels Widget som syns över hela bloggen kan länka till denna sida under själva taggmolnet. Labels Widget widget nummer två skulle man förövrigt kunna placera mellan header och bloggpostningen istället för i höger-marginalen.

Koden måste dock tror jag vara i en Labels Widget snarare än bloggpostningen om man inte ska behöva skriva onödigt mycket med javascript för att komma åt informationen om labels.

Varför tror jag detta är en bra lösning?

  • Vi får ett mer optimerat taggmoln som syns över hela sajten med de viktigaste taggarna. Bra översikt för besökarna.
  • Användare som vill se alla taggarna kan gå vidare till taggmoln 2. Djup för besökare som behöver det.
  • Vi kan mer komplett och korrekt tagga bloggpostningarna utan att prestanda störs tydligt. Bra för sökmotor och besökare som kommer från sökmotor.

Åtminstone tror jag att det går att lösa utan att det blir slött. Det beror nog på lite vad man kan utnyttja Bloggers funktioner till och vad man egentligen kommer behöva implementera i Javascript.

5 kommentarer
Anonym sa...

Hur gör man ett taggmoln?

2008-12-26 08:38
Anonym sa...

Kan jag göra ett tagmoln till webblogg på Blogger? Vad heter den i Add a Gadget?

2008-12-26 14:50
Anonym sa...

Om taggmoln kommer det senare. Se här:
http://www.seotaktik.com/2008/12/hur-man-gr-taggmoln-bloggas-senare.html

2008-12-26 15:01
Anonym sa...

Alla molnen jag hittat i Layout är fula eller snurrar runt. Ser fram mot det här!

2008-12-26 15:39
Anonym sa...

Tja ingen garanti,

Men jag ska försöka. Blir jag lite bloggad kring Blogger-tipsen blir jag säkert mycket mer motiverad också!

2008-12-26 15:40

Kommentera