Blogger & kortare titlar på bloggpostningar

12/05/2008

En komplettering har gjorts som hanterar fler fall än Blogger-hacket här gjorde:

Problemet med lösningen jag föreslog här är att den inte sätter title på sidor som skapats via search-anrop. Blogger-hacket i kompletteringen löser detta.

Något som irriterat mig när jag postat på min prylblogg är att Blogger.com sätter namnet först i title på bloggpostningarna. Därmed blir ibland svårare att sätta en rubrik som ser tilltalande ut i sökmotorerna (>_<) Man får helt enkelt färre tecket att uttrycka något som både är lockande och bra. Idag blev det äntligen av att titta efter en lösning i koden snarare än i språket (-.-)y-

En enkel och bra lösning på problemet hittade jag här:

"Layouts now has a blog.pageName datum that gives the name of the current page without the “[Blog Name]: ” prefix that blog.pageTitle adds."
Från: Updates and Bug Fixes for May 9th 2008 (buzz.blogger.com)

Därmed kan man alternativt med en enkel if-sats besluta om man ska ange bloggens namn (d.v.s. när man är på startsidan) eller bara bloggpostningens titel som title. Så här gjorde jag detta:

<b:if cond='data:blog.pageType == "index"'>
<title><data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>

Vad jag gjort ovan är att kontrollera om jag är i en bloggpostning eller inte. Är vi i bloggpostningen blir title dess title och annars bloggens namn. IF-satsen byggde jag på samma resonemang som jag kom fram till här:

Jag har ännu inte löst (eller försökt) lösa problemet där och den begränsningen finns därför här också. D.v.s. startsida behandlas på samma sätt som index. Grejen här är så vitt jag upptäcker ka pageType endast vara item, archive eller index vilket gör att jag inte lätt ser hur jag särskiljer dem.

Uppdatering... Nu är det helt löst (^_^) Läs här: Blogger - Visa saker bara på startsidan...

Det här räcker bra och vi kan se att det fungerar utmärkt (0_<)


Från: Kul skämtteckning - Game & Watch Oil Panic

Den där bloggen har givetvis långt att gå när det kommer till design och utseende men jag inför små förbättringar av och till. Först och främst vill jag hitta fram till att realisera konceptet för bloggen innhållsmässigt bra och samtidigt med det hitta en bra hierarki för innehållet.

0 kommentarer

Kommentera