Google Blogger: Komplettering om ändrad title för bloggpostningar

12/22/2008

Jag bloggade för ett tag sedan om att jag ändrade Google Blogger-koden för Pryltrend.com så att blogginläggens title-blir annorlunda. Standard är att de blir:

    Bloggens namn: Inläggets rubrik

Problemet med det är att det blir svårare att skriva rubriker som både är korrekta och verkar lockande i sökresultaten. Jag valde istället att låta title bli:

    Inläggets rubrik

Ett annat alternativ hade t.ex. varit:

    Inläggets rubrik | Bloggens namn

Min ändring införde jag med följande kod:

<b:if cond='data:blog.pageType == "index"'>
<title><data:blog.title/></title>

<b:else/>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>

Det bygger på den nya funktion som Google Blogger informerade om i maj:

"Layouts now has a blog.pageName datum that gives the name of the current page without the “[Blog Name]: ” prefix that blog.pageTitle adds."
Från: Updates and Bug Fixes for May 9th 2008 (buzz.blogger.com)

Den här ändringen fick jag emellertid ändra något för att det skulle bli bra. Det finns nämligen ett fall när en sida inte har title satt. Det gäller sidor som skapats via search exempelvis:

www.pryltrend.com/search?updated-max=2008-12-12T11%3A48%3A00%2B01%3A00&max-results=19

Jag vill egentligen få bort allt med search men just nu har jag sådana när besökaren vandrar bakåt till äldre bloggpostningar från startsidan. Andra typer av arkiv utan search uppfattar jag däremot har title alltid men eftersom jag egentligen inte kontrollerat alla fall löste jag nu problemet så här:

<b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>
<title><data:blog.title/></title>
</b:if>

<b:if cond='data:blog.url != data:blog.homepageUrl'>
<b:if cond='data:blog.pageName != ""'>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>
</b:if>

<b:if cond='data:blog.pageName == ""'>
<title>Pryltrend.com</title>
</b:if>

D.v.s. i varje fall när title är tom sätts sidans title till Pryltrend.com. När jag bättre vet att det här bara uppkommer på vissa sidor kan man kanske ange något annat t.ex. "Arkiv | Pryltrend.com" eller dyligt. Avseende Google har det här dock ingen betydelse (om inte något ändras) därför att alla sidor som skapas via search indexeras inte. Åtminstone trodde jag att det skulle fungera så och det löste just problemet med search-sidorna. Dock såg jag idag att koden ger två title för startsidan (^_^) Jag löste det genom att ta bort det första fallet:

<b:if cond='data:blog.url != data:blog.homepageUrl'>
<b:if cond='data:blog.pageName != ""'>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>
</b:if>

<b:if cond='data:blog.pageName == ""'>
<title>Pryltrend.com</title>
</b:if>

Grejen här är med andra ord att pageName är tom för startsidan också.

Läs mer

Det första blogginlägget hittar du här:

Parametrarna som search stödjer finns dokumenterade på code.google.com:

1 kommentar
Anonym sa...

Jätte fint tips!

Kanske samla allt om Blogger på en sida eller göra en tagg?????? Lättare hitta!

2008-12-22 16:00

Kommentera