Gör en favicon.ico på Blogger.com

12/14/2008

En favicon.ico är en liten bild på 16 x 16 pixlar som ger din webbsajt eller blogg en egen ikon som webbläsaren visar på dess tabb. Nedan ser du tre av de tabbar jag har just nu i min Mozilla varav alla har en egen ikon:

Jag ville ha en favicon.ico till Pryltrend.com. Om det gick att göra med Blogger.com visste jag inte så jag lade inte ner så mycket tid på det. Det visade sig emellertid vara väldigt enkelt och skillde sig inte från att göra det på annat.

Gör först din favicon.ico och spara undan på något lämpligt ställe (jag valde att inte göra det på Blogger). Leta sedan rätt </head> i din template (efter att ha sparat en säkerhetskopia av den). Lägg till följande två rader där du ersätter xxx.xxx/xxx/favicon.ico med URL till där du lagrat din favicon.ico precis före:

<link href='http://xxx.xxx/xxx/favicon.ico' rel='shortcut icon' type='image/x-icon'/>
<link href='http://xxx.xxx/xxx/favicon.ico' rel='icon' type='image/gif'/>

</head>


Väldigt enkelt (^_^)

Tänket kring min temporära ikon var att det skulle bli Pryltrend men det var ju svårt att få in. Istället blev det bara P som ju ser ut som en P-skylt vilket naturligtvis inte är bra eftersom det kan förväxlas med någon parkeringstjänst för domäner (<_<) (>_>)

3 kommentarer
Anonym sa...

Fungerar även med en PNG, men då måsste man ha type="image/png/".

2009-01-13 15:03
Anonym sa...

Är det gymnasium du går i? Verkar ganska avancerat av dig att utveckla ett ändå ganska avancerat databassystem.

Själv får jag erkänna att jag aldrig hamnat i en situation där det blivit av att lära mig SQL. Däremot kan jag lite LDAP och X.500. Men det är ju inte direkt något man har nytta av.

2009-01-13 15:09
Anonym sa...

Tack för tipset också!

2009-01-13 15:09

Kommentera