Google Blogger: Att fixa bort rensning av float på startsidan

12/22/2008

Floats kan jag egentligen ingenting om mer än att det är vad som ordnar att bilder m.m. kan flyta ner längs texten. De template:s för Layout på Google jag sett rensar alla floats även på startsidan. Det gav den här kanske inte helt trevliga effekten när jag nu gjort så att inte hela bloggpostningarna publiceras för andra bloggpostningar än de två senaste på startsidan:

Vad som har hänt här är att floats "rensas" innan nästa bloggpostning skrivs ut. Därmed blir det en massa radbrytningar nedanför bilden så att den inte går in i nästa bloggpostning. Skrivs hela bloggpostningen ut på startsidan är det här ju normalt inte ett problem genom du troligen vanligen gör så att bilderna håller sig inom bloggpostningen eftersom du i de flesta fall (men inte nödvändigtvis för alla bloggar) inte har särskilt mycket innehåll efter inlägget.

Jag tycker att det ser bättre ut som det gör nu efter de ändringar jag gjort så att floats inte rensas på startsidan:

Det löste jag genom att kontrollera om nuvarande sida är startsidan och i så fall inte rensa floats. Om några dolda problem med det finns vet jag inte men det visar sig väl i så fall (#^_^#)

Hur det ser ut där floats rensas kan nog variera lite mellan layout och layout men gissningsvis är det lika i alla standard-templates:

<div class='clear'/>

Det skrev jag om till:

<b:if cond='data:blog.url != data:blog.homepageUrl'>
<div class='clear'/>
</b:if>

Fler Google Blogger hacks

Tidigare har de här tipsen publicerats:

För en bättre och mer omfattande förklaring av float rekommenderas denna artikel i en.wikipedia.org:

0 kommentarer

Kommentera