Ändra H-taggar för bloggnamn, datum, rubrik m.m. på Blogger

12/15/2008

Vad din template använder för H-taggar för bloggnamn, bloggpostningens datum & rubrik o.s.v. varierar naturligtvis mellan dem. Många templates upplever jag emellertid inte gör detta speciellt logiskt. För Pryltrend.com utgick jag från en enkel template som jag sakta bygger om. När jag tittade över just detta var H-taggarna enligt:

  • Bloggens namn H1.
  • Datum för bloggpostning H2.
  • Bloggpostningens rubrik H3.

Mer än så kontrollerade jag inte eftersom jag inte börjat anpassa kommentering och liknande än.

Det där kändes varken logiskt eller genomtänkt för mig. Åtminstone tycker jag att det verkar rimligt att bloggpostningen ska ha en H-tagg med högre prioritet än datum. Om nu datum ska ha rubrik-tagg vilket jag inte jag tycker. Om Bloggens namn ska H1-tagg genom hela bloggen kan man nog ha olika åsikter om och vad som är bäst vet jag inte säkert och gissar jag varierar beroende på typ av blogg. Jag ändrade hur som som helst om det så här tillsvidare:

  • Bloggens namn H1.
  • Bloggpostningens rubrik H2.
  • Datum strong.

Hur jag ska göra med bloggens namn ska jag fundera lite över. Ett alternativ är kanske att på startsidan låta den vara H1 och bloggpostningens rubrik H2 medan man drar ner priorit på bloggens namn ordentligt på postsidor eftersom det där är postningarna som är det viktiga. Antagligen låter jag den inte bloggnamn vara rubrik alls på postsidorna (d.v.s. blogginlägg som är egna undersidor). Jag tror det alternativet är det bästa för den typ av publicering som Pryltrend.com har där viss bredd finns. Vill man däremot ranka just på nyckelordet i bloggens namn har jag sett otaliga exempel på att det är bättre att låta den vara H1.

Väljer jag att kraftigt minska ner prioritet för bloggens namn på undersidorna kommer jag dessutom för dessa (men inte startsidan) öka prioriteten för bloggpostningens rubrik till H1. Tror jag (#^_^#)

2 kommentarer
Nicklas Larenholtz sa...

Men, vad har du skrivit i för kod för att få bort h1 på blogtitle.


n.larenholtz@gmail.com

2009-07-09 13:40
Swedish Research sa...

Jag tror det finns en bloggpostning med kodexempel att hitta i:
http://www.seotaktik.com/2008/12/blogger.html

2009-07-09 14:31

Kommentera