Google Blogger: Att lägga till google_ad_section_start bra i din template

12/18/2008

Innehåll relevant för Google Adsense när det kommer till att besluta annonser kan inneslutas mellan:

<!-- google_ad_section_start -->
Innehåll.
<!-- google_ad_section_end -->


Frågan är hur man automatiskt lägger till detta för sidorna i Google Blogger. Ett enkelt sätt är givetvis genom att lägga till raderna i Post Template under Settings - Formatting. Nackdelen är då att det går ut i RSS-strömmen. Istället kan man ordna det här genom att skriva om template.

google_ad_section_start i din template
Jag har sett lite olika sätt som folk lagt till google_ad_section_start. Det här sättet tror jag är bättre än dessa men jag är inte säker. Du behöver fundera igenom själv också vad som fungerar bäst för din blogg. Det här har jag inte prövat färdigt heller så jag kanske ändrar det.

Mitt mål var att inkludera:

  • Title för bloggpostning.
  • Body för bloggpostning.
  • Ej kommentarer eller överhuvudtaget något i övrigt.

D.v.s. endast det som skrivs specifikt för respektive bloggpostning. Därför lade jag google_ad_section_start direkt efter <div class='post hentry'> och google_ad_section_end direkt efter att <div class='post-header-line-1'/> stängts med </div>.

Det här läggs ju till som en dokumentation av koden och Blogger utnyttjar samma sak själv. Därför krävs att man använder escape-sekvensen så att det inte plockas bort. D.v.s. du skriver &lt;!-- google_ad_section_start --&gt; istället för <!-- google_ad_section_start --> och givetvis samma sak för google_ad_section_end.

Du ser nedan hur det blev i min template:

<div class='post hentry'>

&lt;!-- google_ad_section_start --&gt;

<a expr:name='data:post.id'/>
<b:if cond='data:post.title'>
<h2 class='post-title entry-title'>
<b:if cond='data:post.link'>
<a expr:href='data:post.link'><data:post.title/></a>
<b:else/>
<b:if cond='data:post.url'>
<a expr:href='data:post.url'><data:post.title/></a>
<b:else/>
<data:post.title/>
</b:if>
</b:if>
</h2>
</b:if>

<div class='post-header-line-1'/>
<div class='post-body entry-content'>
<data:post.body/>
<div style='clear: both;'/>
</div>

&lt;!-- google_ad_section_end --&gt;


Sedan ska jag som sagt testa det här lite mer och vi får se om jag kommer behöva göra någon ändring. I så fall bloggar jag troligen om det. Förutom det är detta något där bästa lösning varierar från blogg till blogg. Bloggar du alltid om samma ämne och har något skrivet om det i marginalen kanske det ska inkluderas också.

Mer om att anpassa utseendet på Blogger
Tidigare bloggat om anpassningar av Google Blogger template:
Google Blogger: Sökmotorvänlig URL för kommentarer
Google Blogger: Anpassa header / bloggens huvud
Blogger.com: SEO & Meta-taggar
Att anpassa kommentering för Google Blogger I
Ändra H-taggar för bloggnamn, datum, rubrik m.m. på Blogger
Gör en favicon.ico på Blogger.com
För Blogger.com: Optimera laddningstiden (unikt tips) för din blogg

0 kommentarer

Kommentera