SEO: Markus Jalmerot om spindlingstid

6/16/2009

Här har vi en riktigt intressant SEO-kommentar om inlägget kring "Google Page Speed" och spindlingstid av Markus Jalmerot som ju har en del sajter att ta erfarenhet från:

"Tror du är helt rätt på det gällande 'optimera deras spindlingstid'. För övrigt tror jag att laddningstid är en väldigt underskattad faktor bland många. Kör du samtidigt PPC så är det extra viktigt med snabb laddningstid."

Jag kan först börja med att säga att jag fortfarande tror att laddningstid kan vara en faktor. Det påverkar upplevelse samtidigt som ju optimering av spindling allmänt i information från Google känns som något som är prioriterat. Där spelar ju förutom ekonomiska faktorer både för webbsajterna och Google även miljö in i någon utsträckning (väldigt liten gissar jag jämfört med fabriker, oljekraftverk, bilder m.m.).

Det Markus skriver om PPC tycker jag var intressant. Jag har aldrig tänkt på det men det är klart han har rätt. Stor sidan och hänger kring något trycker man ju själv på "bakåt". Det kan ju kanske vara en anledning till att Google givit ut verktyget eftersom de allmänt satsar på Adsense.

1 kommentar
Relevansanalys sa...

Efter ett byte av webbhotell där jag hade stora problem med laddningstid börjar jag bli allt mer övertygad om att det är en faktor att räkna med i den organiska listningen. För PPC och Google Quality Score har google redan sagt att det är en faktor.

Sedan tror jag att dessa två flyter allt mer samma med tiden, organiska och sponsrade länkar.

CTR som ju varit väldigt viktigt för priset på sponsrade länkar är en annan faktor jag tror man ska tänka på. Google visar ju hellre annonser som folk klickar ofta på. De är ju relevanta och lite och ger en bättre användarupplevelse. Lite samma sak är det ju i organiska listningen. Även om google inte tjänar pengar här så blir dem ju väldigt glada om användarna är nöjda - det är ju hela syftet med deras sökmotor.

Alltså, användarna bör jobba med läsvärda och klickvänliga titlar snarare än spammiga. Men går det att få in 2-3 sökord i titeln ändå så är det ju kanon.

2009-06-17 23:06

Kommentera