All for Good och mer för en bättre värld

6/26/2009

I den här bloggpostningen berättar Google om en ny tjänst jag tycker är klockrent trevlig:

Det handlar som jag greppade det när jag klickade mig runt om att hitta möjligheter till ideellt arbete i samhället. I Uppsala fanns ingenting (än) och det mesta lär säkert bli i USA. Kanske är det här något att ha mer av i vår kultur? Jag tror då inte att något skulle bli sämre av det och tror att det kan göra folk gladare.

En liknande av flera andra projekt Google har uteslutande inriktade för en bättre värld är:

Citizen tube visar upp och diskuterar det värde Youtube har tillfört världen genom att dokumentera otrevliga händelser via medborgarjournalistik. Youtube är tror jag alla håller med något värdefull för sådant som bidrar till världen. Just att det är så stort gör spridning. Där är det som Twitter.

Även Google Books tror jag kan bidra långsiktigt. Det öppnar upp äldre men betydelsefull litteratur billigt eller gratis för regioner i världen där det är svårt för många att köpa böcker. Därmed sprids kunskap och däribland kunskap som visar andra kulturers referenssystem. Det bör ge ökad stabilitet i världen. På samma sätt bidrar helt säkert Google Translate kraftfullt.

En idé är att ta och blogga igenom vad olika stora företag gör kring sådant. När Google gör något trevligt märks det ju bra för mig men andra jämförbara företag gör kanske saker också.

0 kommentarer

Kommentera