E-post om "bing" från Microsoft

6/04/2009

Jag fick precis ett e-post från Microsoft rörande bing. Om det är skickat p.g.a. den tunga kritiken jag gav dem i bing Beta är lika farligt dålig som Live! vet jag inte. Informationen i e-postet är hursomhelst på flera sätt anmärkningsvärd och därför värd att titta närmare på.

Men först tar och sticker emellan och berättar att bing ser ut att ha lagt en lång rad egna sidor i straff-filter där de inte blir indexerade. Några exempel i urval på svenska har vi nedan:

    http://www.microsoft.com/sverige/deployment/home.mspx
    http://www.microsoft.com/sverige/deployment/partners.mspx

Appropå partners har Microsoft börjat referera till mig som "a valued partner in the Webmaster and Search community". Jag kanske är en värdefull partner till Microsoft men så har vi det här "Förra gången jag kritiserade "Live!" för det här problemet upplevde jag förövrigt därefter för egen del minskad trafik från sökmotorn. Om det inte är en feltolkning är det givetvis lika kortsiktigt dumt." vilket om det inte är en feltolkning säger något annat.

Faktiskt är jag riktigt ordentligt irriterad över det och särskilt att jag glömde bort det när det var aktuellt. Sådant pekar på att de har något värre finns som man vill dölja. Ska man tro på vad Microsoft skriver får de ju uppenbart ut värde av mig och då får de se till att ge mig värde också. Förslagsvis genom att avlägsna ev. manuella kvalitetsfilter på berörda webbplatser eller ge mig information som löser problemet.

Mer intressant i e-postet

Ett av flera exempel på nya funktioner Microsoft menar att bing har är följande:

"Best Match: delivers results with deep links and highly relevant information to help searchers to get the right information faster."

Mitt intryck är bing hanterar detta dåligt. De klarar inte att se att djupare för en sajt mer relevant dokument ska ranka före ytligt skräp en annan sajt där innehållet inte ligger djupt. Detta är en viktig bidragande orsak till att de så gärna rankar upp vilket spam från kommentarer.

Det där är ett till exempel på just det jag tog upp som typiskt för Microsoft att de tvingar ut ofärdiga ompaketeringar av befintliga produkter som skadat sitt varumärke. Funktionen är ju något som påbörjats och kunde bli bra men som den fungerar nu levererar den mycket lite utökad kvalitet. De har chansen att få några att pröva det men ganska snart behöver de använda ett av de många nyckelord där bing leverar svår spam. Då går de över till Google för att söka istället. Sådan har lansering utan lösta problem tror jag därför kommer kosta Microsoft ordentligt.

Bing och PDF

Microsoft rekommenderar också att man ska besöka en sida för utvecklare. Vill man titta på dokumentationen finns den bara i PDF. Den är heller inte indexerad av bing och några till kontroller får mig att tro att bing inte indexerar PDF alls. Om det gäller i övrigt vet jag inte men även om om bing nu indexerar PDF är det i så fall anmärkningsvärt att de inte hade mycket efterfrågade PDF-dokument från flera olika sajter indexerade.

Hela PDF-dokumentet i fråga verkar förövrigt gå ut på att man ska skriva massor av kod för att visa sökresultat från bing. Hade de tänkt till lite innan lansering och gjort klart hade de sett till att ha färdiga lösningar också. Dagarna när ett stort utvecklingsteam krävdes för att göra en webbsajt är borta och saker som inte är enkelt och färdigt når numera aldrig annat än ett försumbart litet antal webbsajter.

Något bra med Microsoft

Dock har faktiskt Microsoft också fördelar framför Google kring sådant här. Google går i princip inte att komma ikontakt med med mindre att man gör omfattande regndans över forum, deras bloggar m.m. Sedan saknar det betydelse om du (för att ta exempel ur luften) att du noterat ett allvarligt säkerhetsproblem som aktivt missbrukas. För etablera kontakt med Google för att kunna ge mycket känslig information krävs så långt jag kan se att man betalar extremt dyra (i min värld) inträden och flygbiljetter till olika konferenser.

Microsoft å andra sidan är lätt att få svar från. Har det värde för dom att ha dig på en konferens bjuder dom dig. Appropå säkerhetsfrågor tror jag att det var 2000 när Microsoft var inne på att införa TCB (definerat i orangebok) i plattformarna. Hela det där initiativet hade mycket "bing" d.v.s. massor av marknadsföring för något som var ofärdigt. En stor satsning av Microsoft med många intressanta talare. Sedan led jag svårt av jet-lag vilket förstörde mycket av nöjet för mig. Sedan trots all fin lansering tog det många år innan Microsoft kom i närheten av en acceptabel prestation inom området klientsäkerhet.

Kring säkerhet sägs det förövrigt att Obama nu prioriterar upp området för internet och jag hoppas verkligen att han klarar att välja rätt person. Tidigare ledare inte minst Richard A. Clarke var inte bra. Richard A. Clarke hörde jag förövrigt tala precis efter han fick den nya positionen i samband med Microsofts samling kring TCB. Kritiken mot Clarke tog jag tidigare upp i Whitehouse.gov robots.txt: Ännu fler myter & missuppfattningar. Rulla ner tills du kommer till "Richard Clarke: IT-säkerhet, mer IT-säkerhet och så personlig brandvägg för nationens bästa".

Det som gör det där svårt är att internetsäkerhet inte är vad det har varit. Angrepp och försvar handlar inte om ett urval av metoder utan allt som kan leverera resultat. D.v.s. man måste på nationell nivå inte bara ta hänsyn till klassiska hacker angrepp, frågor kring övergripande infrastruktur för IT- och informationssäkerhet, avlyssning m.fl. välkända begrepp utan också exempelvis (i mindre urval):

  • Hur påverkar sökmotorerna nationella säkerhetsfrågor.
  • Finns det typer av angrepp som aktivt används men som säkerhetssamhället huvudsakligen inte känner till? Hur är det t.ex. med tidsanalys på annat än kretsar?
  • Vad det innebär om enskilda aktörer köps upp för att möjliggöra manipulation, avlyssning o.s.v.
  • Vilka metoder för desinformation används?
  • Vad säger forskningen om neurovetenskap? Finns det några "nya" enkla vägar till att manipulera folk på nätet?
  • Finns säkerhet som vilar på att brute-force från väldigt många enskilda personers hjärnor (eller motsvarande faktor) inte antas gå att samla i tillräckligt antal? Och har någon förutsättning på internet nyligen förändrats som gör dessa säkerhetslösningar void?

Svåra frågor. Typiskt för sådant här är risken dock stor att det blir en ny Clark som kör en av sina första presentationer med en gammal power-point från konsultdagarna med lite sälj kring några triviala begrepp.

2 kommentarer
David sa...

Mailet skickas ut till de som har ett Windows Live ID...

2009-06-04 09:15
Swedish Research sa...

Aha!

Vad surt. Här trodde jag att jag kanske var viktig av okända anledningar: En värderad partner. För jag menar vad jag tycker om Bing i övrigt är ju helt oviktigt eftersom svenskan är så liten och så få svensk-surfare kommer hit.

Annars har de aldrig hört av sig så det kändes i och försig konstigt att jag plötsligt med lansering blivit prioriterad partner. Så då det vara bara marknadsföring av Bing via massutskick av e-post.

2009-06-16 14:04

Kommentera