Madonna-imponerad och nya trender

6/17/2009

Jag skrev om en kommentaren jag fick via annan kanal. Kommentaren tar upp följande jag skrev:

"Tja vad ska man säga? Jag är då riktigt imponerad (nästan Madonna-imponerad = Alltid ledande oavsett ålder & Fångar alla nya trender men lagom i tiden för penetration i bredd)."

I inlägget:

Under rubriken: "Värdefull förbättring av Google". Och vill dessutom stämma av det med:

Frågeställaren undrar om Madonna-fenomenet (jag vet inte vad andra kallar det) ev. kan passa in här.

Jag tror så här:

  1. Madonna fångar upp trender eller som man kanske också kan se som derivata-förändringar i evolution av memer.
  2. Hon fångar upp dem när de är på väg att nå maximum i trendsättande ålders- och/eller kulturgrupper (TS).
  3. När något fångas upp i TS spiller det ut på övriga grupper.

Titta på musik generellt. Efter en viss ålder slutar ju de flesta lyssna på ny musik. Man föredrar musikstil och rent av samma musik som man lärde sig lyssna på under ungdomsåren. Det är dessa år vår hjärna växer och är fylld av tillväxthormon och vi möter massor av intryck för egen bedömning i enorm utsträckning. Det sätter påverkan. Faktiskt kan påverkan rent av våra så stor att man oroar sig och tror att nya musik- och dansstilar kan vara samhällsfarliga.

Ändå kan ny musik gå utanför dessa grupper men det fångas upp och förs ut av TS.

Att Madonna klarar att se det i tid innan tror jag beror på att hon själv klarar att konstant ligga kvar eller nära TS trots ständigt ökad ålder. Sedan visst hon tappar där också mer och mer med åren men mindre än de flesta andra.

Vad tror du? Det hela känns som en potentiell storsäljande bok för någon lyckas-/management-bokskrivare. Kanske finns det därför mycket bättre studerat och dokumenterat i någon lämplig bok. Tipsa i så fall gärna i kommentaren.

0 kommentarer

Kommentera