Avancerad SEO: Google har ändrat hur nofollow hanteras

6/04/2009

Åtminstone har det skett enligt Search engine land som fått information av Matt Cutts på SMX Advanced:

"So today at SMX Advanced, sculpting was being discussed, and then Matt Cutts dropped a bomb shell that it no longer works to help flow more PageRank to the unblocked pages. Again — and being really simplistic here — if you have $10 in authority to spend on those ten links, and you block 5 of them, the other 5 aren’t going to get $2 each. They’re still getting $1. It’s just that the other $5 you thought you were saving is now going to waste."
Google Loses “Backwards Compatibility” On Paid Link Blocking & PageRank Sculpting

Jag har sett lite olika teorier om varför man gör så här. T.ex. att det kanske missbrukas eller att vissa bra sajter förlorar på det. Jag tror dock att detta är ytterligare ett steg Google tar för att optimera den tid det tar att spindla sajter och den tid som behöver läggas på beräkning. Redan idag menar jag att beräkning av interna länkar är något som åtminstone för stora grupper av innehåll sker diskret.

Jag ser det här också vilket är mycket viktigare som ytterligare ett tecken i skyn på att det verkligen är dags att titta närmare och införa övriga besläktade lösningar Google infört för webbsajter de senaste åren där optimeringsfaktorer avseende spindling finns. Vidare om man antar att jag har rätt (vilket jag är tämligen säker på) kan nofollow fortfarande tänkas ha verkan internt för vissa typer av målsidor. Men det beror i så fall på hur man gör hanteringen i övrigt av innehåll mot Google just kring deras besläktade lösningar. Mer att fundera över är att nofollow kanske kommer innebära en kostnad men utan att påverka fullt.

Edit - Ett litet tillägg: Eller är den viktigaste orsaken att man vill ha en väldigt snabb lösning på vissa "problem" med Google Blogger :-D Det kanske inte känns intuitivt men själv tror jag på det allvarligaste att det är kritiskt för Google att lösa vissa saker där. Sedan om Google faktiskt ser detta (om jag har rätt) eller om bloggarna är för små för att synas återstår att se.

0 kommentarer

Kommentera