Blink och Outliers: Kommentar

6/26/2009


En mer genomarbetad recension av Malcolm Gladwell's Outliers finns nu att läsa på Nyhetsbloggen:

Malcolm Gladwell - Outliers


Jag bloggade ju här tidigare om att jag läste Gladwells Outliers. Följande jag skrev är vad som är mest intressant med boken för mig:

Ett tycker jag viktigt sido-budskap i Outliers är att träning lönar sig. Han gör en kraftfull argumentation för det och jag kan inte hålla med mer. För att ta ett eget men annorlunda exempel kan vi titta på sudoku. Många som inte testat det tidigare har inte lekt med något liknande innan. De prövar det men kommer inte igång. Det är svårt i början men många antar att de är dumma. Men det stämmer nästan aldrig utan de har fått för sig att sådant här är lätt nästan från start för "smarta" och om det är svårt är man dum. Får man dem att gå vidare blir det ofta nästan som en upplysning fylld med glädje för dom. De inser att de också är "smarta".

Jag e-postade nu med en man just kring ett begrepp som istället rör hans andra bok Blink jag läste igår. Den handlar om de blixtsnabba beslut vi fattar. Ibland är de riktiga och ibland har vi fel. Jag gjorde en kommentar till båda böckerna i ett av e-posten som kan vara bra att ha här och det jag tycker är viktigast gjorde jag kursivt. Därefter följer en liten diskussion.


Jo det är så man upplever det [Avseende snabba beslut. Personen jämförde det med att man luktar vilket är precis som jag ser det]. Ibland har folk rätt men ibland har de också fel. Sedan är vissa personer bättre på sådant än andra och olika personer är nog olika bra på att uppfatta olika saker. En del är ju också överkänsliga för sådant och några har fallenhet för påverkan.

Gladwell jämför ju det med det omedvetna men jag tror det är exakt samma sak som neuropsykiatriker kallar perception och jag tror det är samma delar i hjärnan som hanterar det. Det är misstänker jag ett helt medvetet beslut man fattar men att det helt enkelt aldrig ligger i arbetsminne i sin helhet och inte går in i långtidsminne. Perception är ju just en annan del av hjärnan och det är dokumenterat att vi kan fatta beslut där.

Den här lilla studien jag skrev om på Nyfiken vital tycker jag är intressant här genom att det pekar på vad jag skrev i båda tidigare stycken kanske är riktigt: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2606
Jag misstänkte också att det skulle vara så då jag tror att den nya modellen som föreslagits är korrekt. Dessutom beskriver ju många själva det så.

Sedan nu när jag läst ut boken vet jag inte om den är vad jag skulle ha önskat. Att jag redan kände till området bra visste jag ju och den var som jag trodde intressant att läsa ändå. Men viktigare ville jag ha något som gav korta mycket konkreta tips som hjälper folk att undvika att fatta felaktiga beslut inte på sociala media (t.ex. Twitter.com). Gladwell räcker inte ändå fram här. Hans sista bok var riktigt bra och nådde mycket längre. Jag skrev lite om det i: http://www.seotaktik.com/2009/06/inkopt-med-gladwell-inspiration-hush.html

Men även där missas just det jag tror är viktigast i hur problemen med negativ kulturell påverkan kan kompenseras. Han inser att träning lönar sig och ser samma sak som jag tror mig se. Men klarade inte att se eller våga erkänna för sig själv att det finns "genvägar" som inte kräver att barn ska gå i skolan 10 timmar. Matematik i låg- och mellanstadium handlar inte om att lära sig matematiska regler utan barnen lär upp hjärnan i matematik. Det ser ju av allt att döma ut att genvägar finns så att man kan göra den processen mer effektiv.


Vad jag syftar på med "genvägar finns så att man kan göra den processen mer effektiv" är då just träning av hjärnan enligt de spellösningar man sett i studier ha effekt. Ta t.ex. den här som svenska Cogmed lät göra: Phonological working memory with auditory presentation of pseudo-words — An event related fMRI Study. Nu är ju Cogmed dyra just därför de gör kliniska studier som de givetvis också ska göra eftersom de vill leverera till vården där vi ju ska ha evidensbaserad medicin. Men vill man ha en lösning som inte kostar fler tusen för ett begränsat antal sessioner ska man helt klart pröva de billigare kommersiella lösningar. Jag upplever själv god effekt av Big Brain Academy till Nintendo Wii.

Det känns som ett mycket mer görligt alternativ än den brutala skolundervisning Gladwell tar upp som exempel. Barnen hann inte ens sova så många timmar man anser att barn bör sova. Jag tror man kan få bättre effekt genom att istället utnyttja modern kunskap om vad som mest effektivt stimulerar processen. Istället för extra många timmar matematik utnyttjar man dataspelen för att träna hjärnan.

0 kommentarer

Kommentera