Avancerad SEO: Helt nytt i algoritmen för Bing?

6/16/2009

Många som tittat lite på Bing från Microsoft har noterat att Bing av och till ändrar den title som anges. Mitt intryck är att när det sker presenterar Bing en hypotes som beskriver hur de uppfattar att aktuell sajt i sökresultatet passar in på sökfrågan.

Varför de gör det vet jag inte och det ligger väl nära tillhands att tro att det är någon teori om ökad användbarhet hos informationssökaren. Fast en annan teori utan någon egentligen grund har vi här:

  1. Bing har en hypotes om hur sajten närmast "perfekt" besvarar sökfrågan.
  2. De tydliggör detta så tydligt som möjligt i title.
  3. Det ger feedback på CTR hur väl teorin om frågan stämde.
  4. Om det stämmer med sökfråga men sajten besvarar det dåligt kanske det blir mer tydligt än om den stämmer halvbra?
  5. Om så inte är fallet utan ingen negativ feedback kommer så kan externa faktorer som värderats i beslutet värderas upp. Säg t.ex. att inlänkar från en personkatalog pekar ut att en sajt hör till en person XX NN. Hela denna katalog får du något ökat värde.

Sådan där sekundär feedback är ju gammal idé sedan flera år jag har och som jag tror kanske kan förbättra sökresultat? Säg att någon är nöjd med en sajt i sökresultaten. Visst kan en sökmotor värdera upp den men blir det inte väldigt tydligt och kan uppmuntra till olämpligheter? Samtidigt blir ju effekten väldigt lokal. Istället kunde man (om nu inte en eller flera sökmotor gör så redan) värdera upp t.ex. sajter som länkat den eftersom det pekar på att de länkar just till den typ av sajter som folk vill läsa? Sådant där har ju Digg, Google m.fl. tror jag egentligen större förutsättningar att göra bra än Bing.

Om någon algoritm liknande det här används på Bing eller Google är dock mer än jag klarar av att försöka gissa något om. Jag tror också att det är sådant som går att göra effektivt men med minimalt informationsläckage. Fast vem vet om det egentligen tillför något?

0 kommentarer

Kommentera