Avancerad SEO: Laddningstid och Google Page Speed

6/09/2009

I Google har ändrat hur nofollow hanteras spekulerade jag att en möjlig orsak till att den ändring Google gjort hade som mål att optimera deras spindlingstid. Där kan man föreställa sig att de för stora sajter inför någon form av förenklad beräkningsmodell av intern fördelning av länkokraft. Antalet sidor de behöver spindlar växer ju trots allt enormt och går det att hålla ner det är det givetvis bra.

Google Page Speed kan visa sig användbart

Nu har Google släppt verktyget Page Speed (integrerar med Firebug) för hjälpa dig att optimera laddningstiden för din sajt. Återigen kan man se att det är något som är gynnsamt för Google att minska. Lägre laddningstid gör djupare analys möjlig genom att mer tid och bandbredd för spindling och beräkningar finns. Dessutom om man utnyttjar informationen till att minska laddningstid för sin sajt utan att försämra redaktionellt är det till värde för läsaren. Många tips som ges i analysen kan ge märkbar skillnad för besökaren.

Av stort värde för spindlar är möjligheterna att optimera CSS. Vinster i prestanda här tror jag är tämligen försumbara för riktiga läsare men totalt för en spindel kan det betyda mycket. Många av funktionerna runt CSS är dock också mycket värdefulla för den som har sajten:

  • Du får hjälp att hålla ordning på din CSS.
  • Få CSS representerad hierarkiskt.

Åtminstone för mig kan värdet bli enormt. Vad jag glad jag blir. Jag har aldrig sett ett verktyg från Google tidigare som känts så här lovande och verkligen löser just det jag har som himla svårt med på varenda sajt: CSS. Ta t.ex. min blivande visitkortssajt: www.hanshusman.org. Den gav jag upp arbetet på initialt men där skulle jag egentligen huvudsakligen vilja ha ett verktyg som ritar upp hur olika div:ar förhåller sig till varandra men det tror jag inte det här gör? I övrigt finns mycket mer i Google Page Speed och däribland javascript-debugger.

Syftet med Firebug förklarar Google enligt:

"Page Speed is a tool we've been using internally to improve the performance of our web pages -- it's a Firefox Add-on integrated with Firebug. When you run Page Speed, you get immediate suggestions on how you can change your web pages to improve their speed."
Från: Introducing Page Speed

Och det hela är baserat på en best practise:

Vem vet? Kanske börjar laddningstiden snart påverka ranking märkbart? Ännu finns emellertid ingen referens till guiden från Webmaster guidelines.

1 kommentar
Markus Jalmerot sa...

Tror du är helt rätt på det gällande "optimera deras spindlingstid". För övrigt tror jag att laddningstid är en väldigt underskattad faktor bland många. Kör du samtidigt PPC så är det extra viktigt med snabb laddningstid.

2009-06-09 08:13

Kommentera