Kompletteringar: Temer (techno-memes) trycker ner The Tipping Point

6/14/2009

Jag gjorde ett flertal mindre ändringar i Temer (techno-memes) trycker ner The Tipping Point. Däribland av kanske något större betydelse är diskussionen där jag menar att journaler med peer-reviewed inte när de fungerar korrekt kan jämföras med entiteter som tar in memer, adderar egen agenda och sedan sprider ut dem:

"Denna typ av entitet har ingenting med vetenskapliga journalen att göra vilka istället optimalt är peer-reviewed d.v.s. material granskas av personer som motsvarar läsarnas intresse och har forskarnas kunskap."

Kring diskussionen om risker på webben där jag menar att riskerna är mindre än många andra (jag menar det är ju trots allt internet som gjort att vi klarar att balansera det kinesiska kommunistiska partiets memer trots enormt mycket mindre tillgångar) skrev jag om stycket med mer information:

"Riskerna med temes om man tittar på webben är så vitt jag ser nästan helt att de manipuleras i en i övrigt väldigt begränsad miljö. Kina är ett utmärkt exempel där nationella sociala nätverk där staten hela tiden går in och skriver om vad folk skriver. Sverige har också problem därför att vi är ett så litet språkområde där vissa saker kommer i begränsat urval men här genom hög kunskap i engelska begränsas skadeverkningarna. Utanför sådant bedömer jag att riskerna är låga därför att vi åtminstone ännu fullt balanserar upp det genom att användarna lätt flyr sociala nätverk de upplever som dåliga. Att någon påverkar dem med dold agenda har folk lätt för att känna och de lämnar gärna allt sådant. Kritiskt på lite längre sikt är dock tror jag ökad kunskap hos människorna och en mer skeptisk inställning."

I det stycket lade jag även till min åsikt att jag tror att konkret träning av hjärnan är en viktig meme som behöver spridas. Jag menar helt enkelt att väldigt begränsade insatser här kan få stor effekt på folks förmåga att skilja ut negativa memer. Resultaten forskning demonstrerat under de senaste åren är möjliga är exceptionella mot vad man trodde var möjligt innan (se vår Öka din intelligens med träning av arbetsminne för länkar till en lång forskningsnyheter vi publicerat men ändå bara ett urval). Ta visuell perception som ett exempel där man inte trodde hjärnans förmåga var möjlig att påverka alls men där några timmars dataspelande kraftigt förbättrar förmågan vilket är något som kan rädda liv t.ex. genom att risken att poliser ska skjuta fel minskar: Visuell uppfattningsförmåga kraftigt bättre med dataspel (first person shooter). Och området är inte alls ointressant i den här diskussionen och personer på nätet som upptäcker underligheter i filmklipp från bl.a. Kina har gjort stor nytta. Det är just visuell perception.

Jag lade till i det första inlägget ett par inlägg med tips för den som vill träna upp sin hjärna: Tränar min Intelligens! Inköpta prylar och Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra.

0 kommentarer

Kommentera