Google Webmaster Tools: Ändra din sajts adress

6/15/2009

Google webmaster tools är ett värdefullt verktyg för alla som har webbsajter och jag tycker att alla sajter (små som stora och alla bloggar) bör registrera sig och verifiera sin webbsajt. Gränssnittet har nyligen uppdaterats och är nu mycket trevligt och där finns en ny undersida som hjälper dig att byta domän:

Sidorna som rekommenderas att man läser på Google är:

Frågan är vad inmatningen av den nya domänen gör? Hjälpsidan About the change of address tool säger inte så mycket om det. Den här sidan kanske säger mer: Telling Google about your domain change. Ännu mer konkret information finns på den officiella bloggen för Google Webmaster tools där de skriver:

"The Change of Address feature lets you notify Google when you are moving from one domain to another, enabling us to update our index faster and hopefully creating a smoother transition for your users."
Från: Out with the old, in with the new

Skulle jag gissa tror jag att inmatningen hjälper själva Google webmaster tools att ställa om sig. Vidare kanske det påverkar spindling av den nya domänen initialt eftersom Google webmaster tools redan styr över det. Eventuellt kanske redan och troligt på sikt kan jag tänka mig att det har eller får mycket mer direkt påverkan på överflyttningen av index. Åtminstone antyder de ju detta. Fast samtidigt rekommenderar Google fortfarande de traditionella åtgärderna under punkt 1 respektive 2. Det bästa rådet verkar vara att följa samtliga fyra punkterna.

Detta är verkligen trevligt. Jag tror verkligen det kommer löna sig för Google att prioritera oss publicister och särskilt alla vi som är små med obefintliga resurser.

0 kommentarer

Kommentera