Säkerhetsaspekter runt positiva och negativa stereotyper

1/14/2010

Stereotyper kan anses fall inom säkerhetsområdet och man kan exempelvis se en risk att de används mot demokratiorganisationer i bredd. För mer information kan följande jag skrivit vara en bra start:

Var försiktig med negativa stereotyper
Negativa stereotyper (Referenser)

I den första artikeln förklaras vad stereotyper och själva problematiken. Det ska inte uteslutas att jag längre fram tittar mer på det.

Följande korta inlägg på Pryltrend är lite komiskt men är värd en titt därför att filmklippet demonstrerar två inom säkerhet viktiga principer:

Katt visar hur en ninja jagar

Ninja är ju också en jämförelse jag brukar använda och den kan fungera som en positiv stereotyp motverkande negativa associerade till datorer. Eller kan mer allmänt inom IT- och informationssäkerhet verka positivt på motivationen. Vad som fungerar kring sådant är dock självklart individuellt men ninjan tror jag är effektiv för många.

Foto: R'eyes Licens: CC by 2.0

Intressant rörande negativa stereotyper om datorarbete och på samma sätt den positiva stereotypen ninja kan representera är följande inlägg jag skrev:

Är datornörd en större negativ stereotyp för kvinnor?

Allmänt och på helt andra nivåer än tidigare behöver vi börja fundera både på frågorna rörande stereotyper och mycket annat som ligger i påverkan av själva informationen. Orsaken är just att vi har en stor diktatur med enorma resurser och som dessutom kontrollerar en surfarmé oräkneligt stor.

0 kommentarer

Kommentera