Förändrad attityd rörande Kina i USA

1/24/2010

Det blir nu allt tydligare att attityden rörande Kina förändrats i USA. Det är upplever jag en tydlig positiv verkan av en ny president med ett mer uppdaterat säkerhetsfokus där man inte missar frågor p.g.a. en ensidig bild av världen. Ett exempel har vi 67th United States Secretary of State Clintons uttalande:

"Clinton called on the Chinese to conduct a 'thorough investigation of the cyber intrusions' that hit Google and other Western companies in recent weeks that are believed to have emanated from China.
'We also look for that investigation and its results to be transparent,' Clinton said, during a speech in which Clinton called on world governments to establish policies toward a more open Internet."

Från: China Defends Great Firewall (InformationWeek Government)

Jag tror precis som jag tidigare sagt att vi nu ser en förändrad attityd allmänt i USA och antagligen fler länder:

Det är däremot inte något jag är säker på kommer visa sig unikt för Google utan kanske snarare är en allmänt ändrad inställning bland amerikanska företag vi ser början på. Detta är säkert faktorer Google värderat även tidigare men jag är tveksam till att det var den avgörande faktorn.

Från: Googles säkerhetsproblem i Kina: Martin Gelin (SvD) missar den viktigaste frågan

0 kommentarer

Kommentera